ANDA BOLEH IKLAN APAN SAHAJA BIZ, JAWATAN KOSONG, DAN APA SAJA KAT SINI

Benazir Bhuto Terbunuh

|

Antivirus 2008

|

CODE
http://rapidshare.com/files/55078199/AVG_Anti-Virus_Professional_Edition_7.5.485_Build_1117.rar
CODE
http://rapidshare.com/files/61977416/AVG_Anti-Spyware_Plus_7.5.1.43.rar
passwordBlackNight@DevilwarezBB.com

http://rapidshare.com/files/75462516/Kaspersky_7.0.0.125.rar
http://rapidshare.com/files/75459788/Keys_7_dec.rar

Nak Rapidshare unlimited

Tip: Selepas download, pastikan reboot semula modem ... lepas tu enjoy - enable to next file.

Download Filem Transformers

|


Code:
http://rapidshare.com/files/73449293/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part01.rar http://rapidshare.com/files/73451812/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part02.rar http://rapidshare.com/files/73454119/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part03.rar http://rapidshare.com/files/73456476/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part04.rar http://rapidshare.com/files/73458721/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part05.rar http://rapidshare.com/files/73460892/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part06.rar http://rapidshare.com/files/73462903/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part07.rar http://rapidshare.com/files/73464860/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part08.rar http://rapidshare.com/files/73467156/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part09.rar http://rapidshare.com/files/73446867/Transformers_2007_DvDrip_Eng_-aXXo.part10.rar

Password Code: nefretizm

3 Tentera Maut - mati lemas

|

Tiga anggota payung terjun lemas
LANGKAWI - Tiga anggota tentera, termasuk dua wanita, yang menjalani latihan payung terjun untuk pertunjukan Pameran Antarabangsa Maritim dan Udara Langkawi (LIMA 2007) mati lemas manakala lima lagi cedera apabila penerjunan mereka tersasar ke dalam laut berhampiran pantai Kuala Muda pagi tadi.
Seorang jurucakap polis berkata kejadian itu berlaku kira-kira 10.30 pagi semasa angin kencang menyebabkan mereka tersasar dari lokasi pendaratan yang ditetapkan.
Tiupan angin yang kencang telah menolak anggota tentera itu ke laut di kawasan pantai Kuala Muda berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, menyebabkan tiga mati lemas manakala lima lagi anggota berjaya diselamatkan oleh pasukan penyelamat.
Sementara itu, Ketua Daerah Polis Langkawi Supt Mohamed Ali Jamalludin berkata anggota Pasukan 10 Briged Para yang terbunuh itu ialah Siti Hajar Yaakob, 24, dan Nurul Wahida Yusof, 20, serta seorang anggota lelaki Raymond Duncan, 25.
Beliau berkata ketika penerjunan, sebahagian anggota itu yang terdiri daripada sepasukan 138 orang tersasar akibat angin kencang hingga ada yang lemas di laut selain ada juga yang tersangkut di pokok berhampiran pantai itu.
Mayat ketiga-tiga anggota itu kini ditempatkan di bilik mayat Hospital Langkawi dan akan diserahkan kepada tentera selepas bedah siasat.
Wartawan Bernama yang membuat liputan LIMA 2007 melaporkan bahawa Hospital Langkawi dikawal oleh anggota tentera dan wakil media dihalang daripada menghampiri bilik mayat hospital itu.
Pegawai Perhubungan Awam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Mejar Zulkiflee Abdul Latiff berkata kesemua yang terlibat dalam kemalangan itu merupakan antara 138 anggota Pasukan 10 Briged Para yang menjalani latihan sempena majlis perasmian LIMA 2007 esok.
Beliau berkata semasa operasi penerjunan, keadaan angin yang kurang menentu menyebabkan ada di antara anggota penerjun tersasar dari lokasi pendaratan.
"Pasukan mencari dan menyelamat telah digerakkan dan semua anggota terbabit berjaya diselamatkan kecuali tiga orang meninggal dunia manakala lima lagi cedera," katanya dalam satu kenyataan.

Darah Kelate - Memang Bekeng

|

My Personality

|

Life as an ESFP
(Extravert, Sensor, Feeler, Perceiver)

People of this type tend to be: warm, gregarious, and playful; impulsive, curious, and talkative; sensitive, caring, and gentle; social and unpredictable with a great zeal for life; active, responsive, and highly aware of the physical world.

The most important thing to ESFPs is freedom to be spontaneous, have fun, and enjoy the company of others.


Parenting ESFPs
The Joys and Challenges of Raising ESFPs:
They are happy-go-lucky, playful, and high spirited, but may also be distractible, disorganized, and impulsive. While they are affectionate, sensitive, and responsive, they tend to see only the good in others so they may be easily hurt or manipulated.

What works with ESFPs:
patiently model moderation and distract them from misbehavior by letting them help
give them very specific directions and instructions: show them what you mean
accept their need to be physically active and don't expect them to be able to sit still for more than a few minutes
Parents of ESFPs: they'll know you really love them when you...throw a surprise appreciation party for them.

Tips : kalau kena rompak di ATM

|

Sekiranya anda dirompak dan dipaksa untuk mengeluarkan wang akaun anda
daripada mesin ATM, anda boleh meminta bantuan cara senyap dengan
memasukkan no Pin anda di mesin ATM cara terbalik. Sebagai contoh jika
no Pin anda adalah 123456, jadi anda harus memasukkan nombor 654321.
Mesin ATM akan mengenalpast i nombor tersebut adalah nombor yg
diterbalikkan drpd nombor yg sebenarnya melalui kad anda yg masukkan
kedalam mesin tersebut. Mesin ATM akan tetap mengeluarkan wang tunai
seperti biasa, tapi apa yg kita tidak ketahui, pihak Bank dgn segera
akan menghantar pihak berkuasa (Polis) kepada anda. Perkara ini pernah
disiarkan di TV baru-baru ini dan ianya menyatakan kaedah ini jarang
diguna disebabkan ramai orang tidak mengetahui akan kewujudan sistem yg
seumpama ini. Sebar-sebarkan ya~

Gadis Melampau

|

Crazy Frog

|

Pendidikan Jarak jauh

|

Open University Malaysia OUM ( UNIVERSITI TERBUKA MALAYSIA )
University For All. PROGRAM KHAS PENDIDIKAN JARAK JAUH (PJJ) KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA (KPM) DAN OPEN UNIVERSITY MALAYSIA (OUM): ...
www.etawau.com
www.etawau.com/edu/OUM.htm
clipped from Google - 11/2007

Selamat Datang Ke UiTM ePJJ
Faks: 03-5513 7220. Untuk bantuan teknikal: bantuan.uitmflp.edu.my · technical@uitmflp.edu.my. © 2002. Universiti Teknologi MARA. Hakcipta Terpelihara. ...
www.uitmflp.edu.my
www.uitmflp.edu.my/
clipped from Google - 11/2007

Tinnitus Home Page
Emory University, Atlanta, Georgia. Information about this disorder and the center.
www.tinnitus-pjj.com
www.tinnitus-pjj.com/
clipped from Google - 11/2007

Mesra.net Directories: Education: Universities: Universiti Malaya
Pendidikan Jarak Jauh, Universiti Malaya "Pendidikan Jarak Jauh, Universiti Malaya" URL: http://pjj.um.edu.my/ (Hits: 1083 Rating: 2.37 Votes: 14) ...
directories.mesra.net

Khas Untuk Pasaran Kambing

|

Saya sebenar ada kemahuan untuk menternak kambing secara komersil, rasanya nak belaja dengan Cikgu Zul Jabi ( semoga anda berjaya). Kerjaya ini memang hebat.


Kambing Online-Jaringan Usahawan Ternak Kambing - by Mybob
Daging yang paling baik ialah daging kambing. Ianya lebih bersifat panas dan lembab. Daging kambing yang paling baik ialah daging kambing jantan yang ...
my.opera.com
my.opera.com/KambingOnline/


clipped from Google - 11/2007
KURSUS USAHAWAN DAN USAHAWAN TANI MODEN PPUMM - Kambing Online ...
insyAllah..sy berminat untuk bergiat dalam penternakan kambing boer ni setelah habis blajar nanti..tetapi sy tidak mempunyai maklumat, pengalaman dan ...
my.opera.com
my.opera.com/KambingOnline/blog/show.dml/911330


clipped from Google - 11/2007
Kambing International Press Index
Learning foreign languages like English, or Indonesian, is a breeze with a little help from resources in our Kambing online shop. ...
www.kambing.com.au
www.kambing.com.au/


clipped from Google - 11/2007
Atauro, or Kambing (island, East Timor) -- Britannica Online ...
country occupying the eastern half of the island of Timor, the small nearby islands of Atauro (Kambing) and Jaco, and the enclave of Ambeno surrounding the ...
www.britannica.com
www.britannica.com/eb/topic-766228/Atauro
clipped from Google - 11/2007

Artikel Rukun Iman

|

Iman - Wikipedia
Rukun iman yang ketiga ialah percaya kepada Malaikat. ... Salah satu daripada Rukun Iman agama Islam adalah percaya kepada kitab-kitab yang telah diturunkan ...
ms.wikipedia.org
ms.wikipedia.org/wiki/Iman

clipped from Google - 11/2007
Rukun Iman - Wikipedia
Para ulama menetapkan setiap umat Islam mestilah percaya kepada 6 perkara asas dalam Islam yang dikenali ramai sebagai Rukun Iman:- ...
ms.wikipedia.org
ms.wikipedia.org/wiki/Rukun_Iman

clipped from Google - 11/2007
Rukun Iman
Dengan Iman, kita membulatkan keyakinan dan menundukkan diri serta hati kita hanya kepada-Nya.Secara positifnya kita menuju Tauhid yang semurni-murninya dan ...
cybermosque.mpsj.gov.my
cybermosque.mpsj.gov.my/iman.html

clipped from Google - 11/2007
Rukun Iman - Wikipedia Indonesia, ensiklopedia bebas berbahasa ...
Rukun Iman terdiri dari:. Iman kepada Allah. Patuh dan taat kepada Ajaran Allah dan Hukum-hukumNya. Iman kepada Malaikat-malaikat Allah ...
id.wikipedia.org
id.wikipedia.org/wiki/Rukun_Iman

clipped from Google - 11/2007

Sponsor Daripada Google by Adsense

|

By Adsense Google

YouTube - Broadcast Yourself.
Hosts user-generated videos. Includes network and professional content.
www.youtube.com
www.youtube.com/


clipped from Google - 11/2007
YouTube - Broadcast Yourself.
Liberal Democrat Chief Executive Chris Rennard introduces the YouTube hustings for the party's leadership election. Post a vide Liberal Democrat Chief ...
uk.youtube.com
uk.youtube.com/


clipped from Google - 11/2007
YouTube
Information: YouTube Mobile is a data intensive application. We highly recommend that you upgrade to an unlimited data plan with your mobile service ...
m.youtube.com
m.youtube.com/


clipped from Google - 11/2007
YouTube - Broadcast Yourself。
【機車騎士-YouTube秀台灣/完整影片】. 繁忙的生活當中,我們需要多一點微笑! 上傳者: jerry19870630. 觀看次數: 14808. 時間: 01:49, 汽車與交通工具 的更多內容 ...
tw.youtube.com
tw.youtube.com/


clipped from Google - 11/2007
More results »

Sponsored Links
ServerWare Storage Server
Enterprise Performance Servers
1U 4TB to 5U 40TB Storage
www.serverware.com.my


Powered by : matskai@yahoo.com

Penyakit Masyarakat

|



Assallamualaikum wbt.


Timbulnya penyakit masyarakat atau kemungkaran itu di sebabkan beberapa perkara saperti berikut:

1. Disebabkan keyakinan manusia terhadap Tuhan sudah nipis atau pun kata kata lain, perasaan Tauhid sudah berkurangan.

2. Oleh kerana manusia itu sudah tidak yakin lagi dengan adanya akhirat ataupun sekiranya masih ada keyakinan namun keyakinan itu sudah nipis.

3. Disebabkan manusia itu terlalu sayang dan cinta pada diri mereka sendiri.


Ulasan di atas:

Manakala seseorang itu sudah nipis rasa tauhidnya, sudah nipis keyakinan tentang adanya Tuhan, atau mempercayai adanya Tuhan serta tidak adanya Tuhan sudah sama banyak maka di waktu itu manusia tidak punyai tempat lagi untuk di takuti. Sudah tidak ada lagi kuasa ghaib yang di takuti. Dia akan menjadi manusia yang yang cuba menyesuaikan diri dalam semua keadaan, di kalangan ulama ulama dia berpura pura warak sementara di susana lain dia mungkar.Dia sanggup mencuri apabila dia berseorangan atau merogol, atau melakukan apa sahaja apabila kepercayaan terhadap kuasa ghaib itu sudah tiada.


Dengan inilah maka merebaknya penyakit penyakit masyarakat.Dia sanggup membunuh apabila rahasia nya di ketahui umum saperti membunuh orang yang menyaksikan dia mencuri atau membunuh gadis yang dirogoli kerana takutkan perbuatan itu di ketahui umum.Apabila manusia itu tidak yakin dengan hari akhirat atau pun sekiranya ia punyai keyakinan tetpai keyakinan itu sudah nipis maka akhirat itu sudah tidak lagi menjadi idaman atau cita cita nya. Dengan ini hilang lah sifat mahu berjuang atau berjihad kerana fikiran nya sudah tertumpu untuk dunia semata mata.Dia membina dunia untuk dunia.


Dia mencari wang untuk dunia, dia mencari pangkat untuk dunia, dan segala galanya adalah untuk dunia.Kadang kadang urusan akhirat sendiri pun di jadikan untuk dunia.Dia hanya sembahyang di khalayak ramai supaya ia menjadi calon di kalangan orang beriman.Dia ber lagu atau mengaji Quran untuk hadiah atau pun untuk wang dan sudah tidak lagi untuk akhirat.Keyakinan terhadap akhirat itu terumbang ambing di mana urusan dunia adalah untuk dunia urusan akhirat juga di duniakan.


Inilah yang menghasilkan penyakit masyarakat.Apabila manusia itu telah cinta dengan diri sendiri maka timbullah usaha bagaimana mahu senang sendiri, mahu senang keluarga sendiri, mahu senang kawan kawan sendiri.Akan timbullah perasaan mahu kaya sendiri, akan timbullah untuk membela supaya pandai sendiri.Dalam hal hal mahu membela nasib yang akan bersangkut paut dengan diri sendiri maka ada kalanya terpaksa melanggari hak asasi orang lain,terpaksa merosakkan kepentingan orang lain, kadang kadang terpaksa memijak kepala orang lain dan terus merugikan orang lain.Orang lain yang mempunyai sikap yang sama juga akan melakukan hal yang sama maka akan mencetus kekacauan, peperangan, tindas menindas, lahir perasaan hasad dengki, dan berbagai bagai kekacauan lagi. Inilah yang meyebabkan merebak dan bermaharajalelanya lagi penyakit masyarakat.

Salam & Regards:
Wahab Amri

SAHABAT LAMA TAK JUMPA

|

Masuk hujung tahun 2007, hari dah cuti banyak benda yang aku teringatkan tentang persahabatan dulu, kini dan masa depan. Antara sahabat ku masa kecil adalah rakan Kampung Gong Datuk pasir puteh ( mereka ialah Mat Rom, Rizal, Zul, Meri, Sapuan etc banyak sangat), masuk je alam sekolah memang lagi ramai sahabat baik, dimana sekarang Muliamin, Rizal, Zaid, Azmie, Salwana, Salma, Khazanah dll. Masa Tingkatan enam lagi seronok maklumlah dah mula nak belajar matang (nak jadi orang dewasa katakan) ramai jugak sahabat taulan. Dimana Nuar, Zaki dll. Paling seronok Jemer masa kat Maktab ( Liza, sani, Anjasa Asmara, mana aku nak cari dia orang.... tapi setelah posting aku dapat lagi sahabat paling baik (Roslan) yang ni aku ada gambar lihatlah betapa akrabnya kami... semoaga aku dapat sahabat sehingga akhir hayat

FENOMENA AZAN

|

Silat Gayung Fatani

|

Bulan-Bulan Islam

|

Nama bulan Islam

Berikut adalah nama bulan Islam dan asal-usulnya (yang kebanyakannya muncul sebelum Islam lagi). Kebanyakan nama tersebut timbul sempena cuaca ketika suatu peristiwa besar berlaku ataupun sempena peristiwa besar tersebut. Walau bagaimanapun, oleh kerana semuanya adalah nama bulan dan bulan berubah 11 hari lebih awal setiap tahun, maka, musim atau peristiwa asal tidak begitu mempengaruhi nama sesetengahnya kini.

Muharram al-Haram (dipendekkan kepada Muharram – محرّم)
Bulan ini mengambil perkataan "Haram" yang bermaksud terlarang. Ini disebabkan budaya atau tradisi Arab mengharamkan sebarang peperangan pada bulan ini. Selepas munculnya Islam, Allah meneruskan budaya ini lantas menjadi satu antara empat bulan haram dalam Islam.

Safar (ﺻﻔﺮ)
Perkataan in bermaksud tiupan angin. Ketika nama tersebut mula diguna pakai, kemungkinan yang ketika itu adalah waktu yang berangin. Safar juga menunjukkan yang masyarakat Arab (badwi) meninggalkan rumah mereka.

Rabiul Awal (ﺭﺑﻴﻊﺍﻷﻭﻝ)
Bulan pertama musim bunga iaitu masa ketika bulan tersebut dinamakan.

Rabiul Akhir (atau Rabiul thani) (ﺭﺑﻴﻊﺍﻷﺧﻴﺮ/ﺭﺑﻴﻊﺍﻟﺜﺎﻧﻲ)
Bulan kedua musim bunga.

Jamadil Awal (ﺟﻤﺪﺍﻷﻭﻝ)
Bulan pertama musim panas. "Jumada" bermaksud kering.

Jamadil Akhir (atau Jamadil thani) (ﺟﻤﺪﺍﻷﺧﻴﺭ/ﺟﻤﺪﺍﻟﺜﺎﻧﻲ)
Bulan kedua musim panas. Jamada, juga bulan yang lain juga lebih sejuk, yang membawa maksud telaga menyejuk adalah suatu yang biasa ketika itu.

Rejab (ﺭﺟﺐ)
Satu lagi bulan suci yang mengharamkan perlawanan atau peperangan dan salah satu bulan yang dihormati. Ia juga dikenali sebagai Rajab al Fard. Fard bermaksud keseorangan; kerana tiga bulan suci yang lain berada jauh dan berturutan berbanding Rejab di tengah-tengah.

Syaaban (ﺷﻌﺒﻦ)
Bulan ini terbit dari perkataan "syu'ba", bermaksud berpecah/menyimpang. Masyarakat Arab dahulu sering keluar dan berpecah untuk mencari air.

Ramadhan (ﺭﻣﻀﻦ)
Diambil daripada perkataan "ramda", yang bermaksud batu panas. Ini menceritakan ketika nama tersebut diberikan, keadaan amat panas ketika itu.

Syawal (ﺷﻮﺍﻝ)
Diambil daripada perkataan yang membawa maksud, apabila unta betina bunting. Ketika nama bulan ini diberikan, lazimnya unta betina bunting pada ketika itu.

Zulkaedah (ﺫﻭﺍﻟﻘﻌﺪﻩ)
Diambil daripada perkataan "qa'ada" bermaksud untuk duduk. Inilah bulan suci ketiga yang mengharamkan sebarang pertempuran. Kebanyakan orang juga mula neghentikan aktiviti perniagaan mereka untuk duduk dan bersedia untuk menunaikan Haji.

Zulhijjah (ﺫﻭﺍﻟﺤﺠﻪ)
Ini adalah bulan suci terakhir dalam setahun dan dilarang melakukan sebarang pertempuran kerana pada bulan ini, haji dilaksanakan. Perkataan tersebut juga mengambil perkataan "haji" sebagai rujukan nama bagi bulan haji ini.

Blog Pelajar

|

Senarai Blogger dan emel

1. Rizuan Harun
2. Farhan Dzulkefli
3. Fakhrul Razi
4. Hafiz Mokhtar
5. Suzianie
6. Hasan Hilmi
7. Dzul Ikram
8. Yahya A.Salam
9. Shahmi
10. Norasikin
11. Hidayah M.Napi
12. Nurul Ainni
13. Abd Basit
14. Amiruddin
15. Faisal

Manusia Tak Pernah Ke Bulan

|

PERTANDINGAN BLOG

|

PENGANJUR : KELAB KOMPUTER & GROUP ELITE MATSKAI (Murid tahun 6)
DENGAN KERJASAMA PIBG SEKOLAH KEBANGSAAN ANAK IKAN.


RASIONAL
1) Mendedahkan peserta pertandingan dengan kaedah komunikasi berbentuk blog.
2) Kaedah dan teknikal yang ada pada tahap pembinaan blog adalah menjurus kepada kemahiran pengguna internet secara lebih mendalam.
3) Tips untuk membina laman blog adalah kemahiran berbentuk asas dan lanjutan kepada kemahiran penerokaan dunia internet.

OBJEKTIF
1) Melahirkan para pendidik terutamanya guru-guru Daerah Besut yang dapat menafaat Laman Blog untuk kepentingan guru dan pelajar.
2) Memberi pendedahan kepada guru tentang kemahiran dan asas dunia internet serta kemahiran membina laman blog.
3) Membentuk perkongsian bermakna setelah guru dapat berkongsi sebarang artikel berfaedah diantara satu sama lain.

SASARAN
1) Guru dalam daerah besut sahaja.

PERATURAN
1) hanya dibenarkan mengunakan Blogger.com sahaja.
2) kandungan hanya bercirikan pendidikan.
3) Bentuk kandungan tidak terhada samaada artikel, gambar, muzik, video, RSS, Feed, pautan dan sebagainya.
4) Tataletak (Layout) hendaklah menarik (sekurang-kurangnya mengandungi 5 unsur seperti pautan, arkid, profail, video) dan anda juga boleh menambah RSS,Feed,search bar, chat box bagi menghasilkan blog yang lebih menarik.
5) Template yang digunakan adalah bebas asalkan tidak mengandungi unsur ganas, seks, judi, extrem, sindiran dan seumpamanya.
6) satu blog untuk satu orang pemilik sahaja.
7) Masa untuk mebina blog ialah 10 Oktober 2007 hingga 10 November 2007.
8) Apabila sudah siap hendaklah menghantar butiran seperti:
URL Blog : (Contoh) http://yourdomain.blogspot.com
Nama anda : ..............................
Alamat Sekolah : .........................
emel anda : ..............................
9) Segala kemahiran membina laman blog hendaklah asli ( anda akan diuji setelah disaring untuk pemilihan pemenang)

10) Sila emel kepada : skaibesut@gmail.com
Hadiah
Tempat Pertama : ....................
Tempat Ke Dua : ....................
Tempat Ke TIga : ....................

Daripada : matskai

Magic Trick ( Silap Mata)

|

Pacat

|

Salah Pehe

|

Jasa Cikgu

|

DIKIR - TUNTUT ILMU

|

KAPAL ANGKASA COLUMBIA MELETUP

|

BUDAK BACA QURAN

|

MISI KE ANGKASA ISS - BERJAYA

|


Ini langkah pertama…

Jam 9.21 malam Rabu rakyat Malaysia yang pertama berlepas ke angkasa lepas.

Perhatian seluruh negara bertumpu ke pusat pelancaran Soyuz TMA-11 di Baikonur Cosmodrome ,Kazakhstan.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak serta kira-kira 1,800 para orang kenamaan menyaksikan detik bersejarah itu di Kuala Lumpur Convention Centre.

Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha, 35 akan berada di International Space Station (ISS),kira-kira 333 kilomiter dari bumi selama sembilan hari.

Soal istilah samaada mereka terbang sebagai 'angkasawan' atau ‘peserta penerbangan angkasa lepas’ seperti yang cuba ditonjolkan oleh Agensi Angkasa Lepas Nasional Amerika (NASA) sudah selesai.

Pihak Rusia mengitiraf mereka sebagai seorang angkasawan atau Cosmonaut.

Apa sekalipun pandangan tentang pemergian angkasawan Malaysia ini...ini adalah langkah pertama.Setiap usaha mesti bermula dengan langkah itu.- 9/10/2007

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

|


MAAF ZAHIR DAN BATIN UNTUK SEMUA KENALAN

MY RESULT UPM 2007

|

NAMA MUHAMMAD B. ABDULLAH PROGRAM BACELOR KOMUNIKASI (BCOMM)
NOMBOR MATRIK J33744 PUSAT PEMBELAJARAN PDKB


Penawaran MEI2006/2007

BIL KOD NAMA KURSUS KREDIT TARAF T1 T2 Mid Gred
1 DCE3001 PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA 4 (3+1) YW A-
2 KOB3201 PENGENALAN KOMUNIKASI MASSA 3 (3+0) YW 20.00 20.00 15.50 B+
3 KOM3207 PENGENALAN TEORI KOMUNIKASI 3 (3+0) YW 6.50 17.50 11.38 C+
4 KOM3403 PENGUCAPAN AWAM 3 (3+0) YW 49.00 5.00 A
Jumlah Unit didaftarkan 13
CGPA: 3.462, Status Keputusan: L, GPA: 3.462

Penawaran NOVEMBER2006/2007

BIL KOD NAMA KURSUS KREDIT TARAF T1 T2 Mid Gred
1 BBI2409 ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES 3 (3+0) YW 13.00 14.00 18.00 B
2 BBM3401 BAHASA MELAYU TINGGI 3 (3+0) YW 24.00 21.00 B-
3 KOC3203 ASAS PENGIKLANAN 3 (3+0) YW 23.00 18.00 C+
4 SKP2203 TITAS 2 (2+0) YW 16.50 17.50 14.50 A
5 KOC3402 ASAS STRATEGI KOMUNIKASI 3 (3+0) YW 7.00 16.00 18.25 B+
Jumlah Unit didaftarkan 14
CGPA: 3.213, Status Keputusan: L, GPA: 2.982

JAWAPAN LENGKAP - KOJ3332

|

JENIS BERITA

A. BERITA DAERAH (Tempatan)
a. Kejadian baru
b. Tidak penting bagi penduduk lain
c. Contoh: Penduduk daerah Pasir Puteh digesa jimatkan air kerana rumah pam Wakaf Bunut Rosak.

B. BERITA BUKAN DAERAH
a. Berita baru dan istimewa
b. Penting untuk daerah lain
c. Contohnya: Jabatan Perikanan Kelantan menhantar sample air kolam ikan yang menyebaban ikan berkudis ke Kuala Terengganu untuk kajian lanjut.

C. BERITA NASIONAL
a. Baru berlaku dan melibatkan sebahagian besar rakyat.
b. Penting untuk Negara sendiri dan Negara lain.
c. Contoh : Mengenai pilihanraya, rancangan Malaysia dan penyelewengan peruntukan kerajaan diperingkat kementerian.

D. BERITA ANTARABANGSA
a. Peringkat Internasional & Baru berlaku
b. Berlaku disesebuah Negara atau Negara lain
c. Contohnya : Berita manipulasi ekonomi, pergolakan politik dan penjajahan Barat di rantau Arab.

AKHBAR ARUS PERDANA
a. Merupakan akhbar utama
b. Suara kerajaan
c. Organisasi yang besar
d. Matlamat khusus dan meminumunkan unsur hiburan.
e. Mementingkan perkembengan semasa.
f. Contoh : Berita harian, Utusan Malaysia, News Strait Times

PERBEZAAN AKHBAR KOMPAK DENGAN TABLOID

AKHBAR KOMPAK - Surat khabar sisipan daripada akhbar arus perdana. Mementingkan objektif dan pengetahuan kepada pengguna. Fokus kepada satu tema sahaja. Contoh akhbar sisipan ( kompak) ialah KOSMO. Akhbar kompak adalah dibawah kuasa akhbar arus perdana.

AKHBAR TABLOID - ialah surat khabar yang diterbitkan secara mingguan dalam saiz lebih kecil daripada lazim. Isi yang terdapat di dalamnya lebih bersifat tempatan, cerita hiburan, jenayah, cerita sensasi, gosip, sindiran dan bintang sukan. Kadang-kala diedarkan secara percuma kerana ada kepentingan atau ada tajaan daripada syarikat atau iklan tertentu.Format tabloid popular di United Kingdom. Saiz bukaannya adalah kira-kira 23½ kali 14¾ inci (597 mm × 375 mm).

PENULISAN BERITA MASA DEPAN
a. berita sepanjang masa
b. tiada istilah morning/ evening
c. keperluan mahir undang-undang & norma global.
d. Kemahiran pelbagai bahasa
e. Fokus kepada pembaca sasaran
f. Lebih terperinci kandungannya
g. Penggunaan alat telekomunikasi
h. Design relevan ( Contoh; IKEA)

PERBEZAAN KEWARTAWANAN ONLINE DENGAN INTERNET

KEWARTAWANAN ONLINE
- menulis untuk akhbar harian tetapi berita dipaparkan di laman web- bersifat rasmi (agensi berdaftar)-

KEWARTAWANAN INTERNET- Menulis secara khusus untul paparan dilaman web sahaja.- Rasmi (agensi berdaftar)- Ridak rasmi (cth Blog & Freelance)


KAEDAH PENYUNTINGAN ( TSUGR)
T –Tambah(apa yg perlu) S –Susun(ikut keutamaan/ susunan) U –Ubah(atau pinda sebarang maklumat) G –Ganti(perkataan/terma/istilah tertentu) R –Rujuk(kpd ketua/ sumber yg relevan)

ASPEK LOGIKA
- Elakan menyatakan fakta yang terlalu luar biasa- Luar daripada sosila budaya- Berita perlu ada kesinambungan

STAIL PENDULU BERITA
a. Bentuk Pertanyaan
I. Kenyataan dalam bentuk soalan/ jawapan disediakan
II. Contohnya : Sejauh manakah kekuatan RMK ke9. Pembentanganya akan berlangsung esok.

b. Bentuk Peluru
I. Ayat pendek, jitu dan tepat
II. Unsur suspen & mengerikan
III. Memainkan emosi pembaca
IV. Contohnya : Tun Dr Mahathir dimasukkan ke ICU di IJN.

c. Bentuk Petikan
I. Petikan langsung seseorang
II. Berbentuk kenyataan fakta
III. Contohnya : Dua akngkasawan negara layak untuk menyertai misi ke ISS pada Oktober ini. Demikian, kenyataan PM semasa sidang akhbar di Wisma Putra.

d. Bentuk Diskriptif
I. Huraian keadaan yang menarik
II. Bayangan bentuk fizikal objek
III. Wartawan mempunyai pengamatan yang tajam
IV. Pengalaman sebenar lebih berkesan.V. Contohnya : Sambil memegang Pancing Hikmatnya, En Zaiddi mempamerkan ikan marlin seberat 300 paun yang diperolehi di Pulau Perhentian, Jumaat Lalu.

e. Bentuk Parody
I. Untuk hiburan – bentuk sendiri
II. Petikan nama lagu, buku, kata hikmat & puisi
III. Contohnya: Love is Cinta, sebuah filem cinta yang terhangat dipasaran masa kini.

PERANAN PENDULU BERITA
HARDNEWS – menekankan fakta yang tepat dan jitu, kurangkan maklumat tidak penting. Mengunakan perkataan yang terus terang serta pendek. Meletakkan fakta penting di awal, sederhana penting di tengah, dan kurang penting di hujung teks berita.Contohnya: Lima maut dalam kemalangan bas Ekspres
SOFTNEWS – Mengunakan penulisan, kenyataan dan jurnal sebagai rujukan atau contoh. Tidak terlalu mainkan emosi pembaca. Lebih kepada pemyampaian maklumat secara beransur-ansur. Meletakkan fakta secara seimbang. Kesemua fakta itu sama pentingnya.

PENULISAN BERITA BENCANA ALAM
a. Gunakan bentuk peluru, kerana ianya akan menyatakan fakta secara terus kepada pembaca.
b. Menyatakan dan fokus kepada kesan/ impak
c. Kurangkan trauma
d. Elakan kekeliruan
e. Penggunaan / pemilihan kata2 yg tepat- At least / Sekurang2nya…- Approximately / Dianggarkan…- Until to date / Sehingga kini…
f. Semak kronologi peristiwa
g. Dptkan LAPORAN saksi
h. Semak dokumen / rekod sedia ada
i. Dptkan anggaran jumlah yg terkorban
j. Dptkan pandangan pakar/ intelektual
k. Dptkan ‘anchor piece’ (Cth: Black box)
l. Semak senarai korban – kalau2 ada individu yg terkenal terlibat / terbabit
m. Berikan ruang dan ‘sense of control’
n. Tinggalkan nombor hp anda
o. Bersedia secara fizikal & spiritual
p. Jgn sekali-kali bawa ‘buku nota’
q. Dtg sebagai manusia! – simpati, empati, berhemah, non-verbal yg tepat, etc.
r. Dlm apa keadaan, pemberita perlu fokus – never to be diverted from his task!

KONFLIK TERHADAP ISU ETIKA KEWARTAWANAN
1. Deciet (menipu utk dptkan berita)
2. Conflict of interest (kepentingan diri, politik, dll.)
3. Friendship (antara berita dan setiakawan)
4. Payola (’dibayar’ melalui freebies, junkets, dll.)
5. Checkbook journalism (supplements, etc.)
6. Participation in the news (dlm kempen parti, dll.)
7. Invasion of privacy (practiced by rporters that are low in educational qualification and social status)
8. Withholding information (rahsiakan info utk tujuan tersendiri)
9. Plagiarism (menciplak berita orang lain tanpa memberi kredit yg sewajarnya)

PERBEZAAN BOLD INVESTIGATION DENGAN UNDERCOVER INVESTIGATION

BOLD INVESTIGATION- BERSEMUKA- mengunakan kaedah temubual- bersedia dengan buku nota

UNDERCOVER INVESTIGATION - PENYAMARAN- melalui pemerhatian- kumpul maklumat berkaitan

PENGARUH TEORI NORMATIF

Teori Akhbar Autoritarian
• Akhbar berfungsi dari atas ke bawah. Pemerintah bertggjwb menapis berita dan pastikannya sokongan rakyat berterusan kpd pihak pemerintah. • Akhbar jadi alat pemerintah dlm menerajui negara/kerajaan.• Contoh:Keluarga Tudor di England, Empirial Rusia – Rusia, Empirial Jepun - Jepun
• Akhbar tidak boleh mengeluarkan berita yg bertentangan dgn pemerintah• - Akhbar perlu menangkis segala perkara negatif yg memburukkan kerajaan• - Akhbar perlu pastikan berita tidak mengganggu ketenteraman awam• - Akhbar perlu mengambil hati rakyat supaya ketidakpuasan hati orang ramai dielakkan• - Berita2 yg ditapis perlu bertujuan memberi sokongan kpd kerajaan.• - Wartawan / media tiada kebebasan mengumpul, menapis dan menerbitkan maklumat/berita.

Teori Akhbar Libertarian
• Ia menganggap setiap manusia sbg makhluk yg rasional (berakal). Oleh itu, pertimbangan baik & buruk bukan milik pemerintah sahaja. • Teori ini mendesak akhbar agar bebas drpd pengaruh dan penguasaan pihak pemerintah dan akhbar miliki kebebasan mutlak – sehingga mustahil untuk dilaksanakan secara efektif. • Contoh: USA (Bill of Rights), Britain, Sweden. Akhbar hendaklah bebas sepenuhnya drpd pengaruh pihak ketiga. - Akhbar dimiliki individu / kumpulan yg boleh bergerak bebas tanpa dipengaruhi pemerintah. - Tiada sebarang tekanan / sekatan / paksaan, (dll) terhadap sebarang berita yang disebarkan. - Tiada sebarang sekatan berhubung pengimportan dan mengeksportan maklumat.

Teori Akhbar Komunis Soviet
• Berlandaskan teori Autoritarian. Media beroperasi semata2 utk kepentingan pihak pemerintah. • Akhbar milik pemerintah sepenuhnya (tiada lesen individu / kumpulan). • Akhbar tidak bermotifkan keuntungan dari segi wang / material.• Contoh:Kerajaan Soviet Union satu ketika dahulu.. (Khususnya ketika pemerintahan Lenin & Stalin)

Media berperanan menanam unsur2 positif dlm masyarakat seperti yg ditetapkan pemerintah - Akhbar sbg agen utama yg memberikan gambaran positif terhadap fahaman Marxist-Lenist . - Akhbar perlu sokong segala tindakan kerajaan tanpa berbelah bahagi. - Tiada berita yang lewat / cepat – yang utama ialah penyaluran yg tepat dgn waktunya. - Berita boleh ditulus sblm berlaku / ditulis walaupun telah lama berlaku – TRAGEDI CHERNOBYL.

Teori Akhbar Tggjwb Sosial
• Juga lahir kerana masyarakat mula sedar bahawa pihak akhbar tidak lagi melaksanakan tanggungjawab awam. • Pendirian utama: Kebebasan perlu seiring dengan tanggung jawab. Asasnya sama dgn teori Libertarian. Media perlu bertggjwb dlm menyebarkan maklumat. - Berita2 yg disebarkan perlu profesional, tepat, berobjektif, dan berfokus. - Akhbar perlu berkecuali dalam hal-hal keganasan / jenayah / provokasi. - Masyarakat punyai hak & ruang utk kemukakan pendapat. Wartawan & media punyai tggjwb kpd masyarakat, majikan, kerajaan & pasaran. • Contoh: Malaysia, beberapa agensi media Britain dan Amerika Syarikat – (Post-Dispatch, Courier-Journal, Milwaukee journal).

TEORI MASA DEPAN YANG LEBIH BERPENGARUH

Teori Media untuk Pembangunan
• Lahir ekoran kesetiaan masyarakat terhadap perkembangan ekonomi, politik & sosial.

Teori Media Demokrasi
• Mengutamakan kehendak, minat & inspirasi penerima dlm kelompok politik tertentu. Gabungan pelbagai prinsip lain (Libertarian, Sosialisme, dll.).

Teori Media Islam
• Ia lahir hasil drpd usaha mencari sistem alternatif media yg berkesan. Pelbagai agama lain juga mula ‘melihat’ ke dlm ajaran masing2.

TIPS AKHIR - KOJ3332

|

TIPS: Antara aspek yang mungkin ditanya ialah:

Kaedah2 penyuntingan selepas sesebuah berita siap ditulis (TSUGR) dan kepentingan aspek logika dalam setiap berita

Jenis2 berita di Malaysia – seperti Berita Daerah (Tempatan), dll... dan definisi akhbar arus perdana.. serta perbezaan antara akhbar kompak dan akhbar tabloid

• Aspek2 yg menimbulkan konflik terhadap isu2 etika – seperti friendship, payola, dll.. serta perbezaan antara bold investigation berbanding undercover investigation.

• Aspek2 pemberitaan masa depan – seperti berita sepanjang masa, kemahiran pelbagai bahasa, dll... serta perbezaan antara kewartawanan internet dan kewartawanan online.

Pengaruh teori2 normatif media terhadap prinsip dan amalan kewartawanan – serta
kemungkinan wujudnya lain2 teori masa depan yg lebih berpengaruh.

Pelbagai stail pendulu berita – peranan sebenar pendulu berita bagi hard news, soft news.. serta cara terbaik menulis pendulu berita bagi bencana alam

BBI2420- LAB ACTIVITY PORTFOLIO

|

LAB ACTIVITY LOG 1/14

Date : 16 JUNE 2007
Log-in : 9.00 PM
Log-out : 10.00 PM
Location : At Home


1 What have you learnt about pronunciation from the website?

I had already learnt about how to pronounce a certain word with the correct pronunciation. Further more, i also got better knowledge on consonant sound, vowel sound and diphthong. From my past lesson, this is the difficult part in English language because it needs student to listen carefully and attentively the say or pronounces it again until the correct pronunciation. From the website, i also had my experience exploring the activity and game provided. I found it is very useful for all students all over the world to explorer and play it by themselves for an extra activity and learning progress. This website helps me improve a lot of speaking and communication skills without wasting my money to get it from the other form or consultant outside.



2 Did you find this activity useful? Why / Why not?

In my opinion, the most activity provided is very useful. I say so because each game can create more drilling game or activity in a way to get a better pronunciation. In the other hand, all the user can improve their pronunciation easily and effectively without wasting a lot of time. Just a one click button the you can hear and say back the with the correct pronunciation. This is that English need now a days and in future because a lot of people was ashamed and blushed to speak or pronounce the difficult or simple word in English because they have no enough confidence to do so. Consequently, this kind of activity can help student to get more spirit and increase their confidence level to be more successful and get better improvement in communication skills and techniques.



3 List other related websites you found that have useful information on pronunciation. (if any)

http://www.fonetiks.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Pronunciation
http://www.manythings.org/pp/
LAB ACTIVITY LOG 2/14

Date : 20 JUNE 2007
Log-in : 9.30 am
Log-out : 10.40 am
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 What have you learnt from the given website or other similar websites?

I found it is very useful for all students all over the world to explorer and play it by themselves for an extra activity and learning progress. This website helps me improve a lot of speaking and communication skills without wasting my money to get it from the other form or consultant outside.

2 Did you feel that this activity has helped you in you pronunciation? Why / Why not?

All these activities assume that learners have had at least some initial introduction to the pronunciation skills. Give the students a list of recently learned words with a specific sound underlined, e.g. one of the vowel sounds. The learners then categories the words into the different vowel sounds. To make the activity easier, you could restrict the number of vowel sounds used, and give learners the options they have to choose from. They can come and click on these sounds on the board or computer to check. When checking with the whole class, one student can stand at the board or sit at the computer, clicking on the 'correct' sound for each word, which the teacher confirms or rejects

3 List other related websites you found that have useful information (if any)

http://www.pronunciationpatterns.com/
http://www.englishclub.com/pronunciation/
http://international.ouc.bc.ca/pronunciation/

LAB ACTIVITY LOG 3/14

Date : 27 June 2007
Log-in : 3.00 pm
Log-out : 4.30 pm
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 What have you learnt about conversation skills from the given website?

From the given website, I had learnt about conversation skills such as how to learnt a conversation, how to start a conversation how to make your partner to be more comfortable, how to encourage your partner, how to select the best part on the topic, tips and strategies for the best conversation session and how to ask the question. From the website, I had already improved my conversation skill and my interpersonal skill. Therefore, it helps student to generate and elicits their ideas to perform the best conversation.


2 Did you find this activity useful? Why / Why not?

From all the activity, I could see there are many useful activities that can be more effective strategies to increase the student of the conversation skills and techniques. It can help student to speak with more well prepared planning and encourage student to be more confidence person with the highest personality required. We can get the knowledge as fast as we can where or whenever you need it to.

3 List other related websites you found that have useful information.

http://www.exforsys.com/career-center/conversation-skills.html
http://www.girlsandboystown.org/parents/tips/conversation.asp
http://www.englishdaily626.com/conversation.php

LAB ACTIVITY LOG 4/14

Date : 3 July 2007
Log-in : 2.50 pm
Log-out : 4.00 pm
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 What have you learnt from the website about non-verbal communication?
Write short notes about what you have read on this topic.

Non-verbal communication is a antonym or verbal communication in that case it can easily tag as a silent made expressions. Sometimes in our real life the non-verbal communication can be more effective than verbal communication such as the ‘shh” finger in front at the lips is more meaningful from shouting “KEEP QUIET”. The non-verbal communication like a body motions can make the others people get more attractive to find more information from us. However, the non-verbally communication is really useful for a certain time and part of communication only.

2 Did you find this activity useful? Why / Why not?

Yes, it is very useful. From the activity, I had learnt more extra knowledge on how to communicate in the other way or type of communication skill which is call non-verbal communication. Uninventive, we were also used the verbally communication but we could not, realize that it is one of the verbally communication skill. While much nonverbal communication is based on arbitrary symbols which differ from culture to culture, a large proportion is also to some extent iconic and may be universally understood.



3 List others related websites you found that have useful information on non-verbal communication..

http://en.wikipedia.org/wiki/Nonverbal_communication
http://nonverbal.ucsc.edu/
http://www.tsbvi.edu/Education/vmi/nonverbal.htm

LAB ACTIVITY LOG 5/14

Date : 10 July 2007
Log-in : 10.00 pm
Log-out : 12.00 pm
Location : At Home


1 How did you do on the diagnostic test? What is your test score? Which grammar item(s) do you need to improve in?

It is simple sentence but need to be careful on the grammar it an usage. I only got 14 questions correct from the 20 questions stated. When I checked the answers, i found that I had weaknesses on a certain grammar item such as present perfect tense and past perfect tense. I could improve my weaknesses by continuing to next section of the questions provided in the website. As a result i got a better achievement and I should be proud of my rapid achievement.

2 What have you learnt from the website (s)?

This diagnostic grammar test purposely helps me to find out my weak point as well as my strong points. It also encourages me to get more effort in solving and remedy all my weaknesses on a grammar items. Besides that, the provided answer helps me to manage and relies how to improve my grammar achievement because it also stated a simple explanation for generating an ideas of the correct answer.


3 Did you find this activity useful? Why / Why not?


Yes, it is very useful. From the activity, i had learnt more extra knowledge on how solving grammar error. I could see there are many useful activities that can be more effective strategies to increase the student of the grammar skills and techniques. It can help student to write with more well prepared planning and encourage student to be more confidence person with the highest language required. We can get the knowledge as fast as we can where or whenever you need it to.
LAB ACTIVITY LOG 6/14

Date : 27 July 2007
Log-in : 11.00 am
Log-out : 12.15 pm
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 What grammar exercises did you do? What have you learnt from the websites you found?

I had done with the preposition grammar exercises. I got only 7 questions correct out of 10 questions stated. From the exercises, I could rely that my grammar items on preposition item is still got a room to improve. I had learnt so many kind of situation for locating a suitable preposition and mostly got a lack of confidence to choose the best answer because the answer given is so close and tickly.

2 Did you find this activity useful? Why / Why not?

In my opinion, this activity is very useful and meaningful for better enhancement on grammar item. I could suggest to everybody to try it individually and explorer their weaknesses by themselves. This activity can inspire our ability to be more accurate in select the best answer. It we do an extra exercises then we will see our percentage of achievement clearly.

3 List websites you found that have useful or interesting grammar exercises.

http://www.smic.be/SMIC5022/exercisesgrammar.htm
http://www.englisch-hilfen.de/en/exercises_list/alle_grammar.htm
http://grammar.ccc.commnet.edu/grammar/

LAB ACTIVITY LOG 7/14

Date : 3 August 2007
Log-in : 8.50 am
Log-out : 9.30 am
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 What have you learnt from this website on leading or starting a discussion?

This website is designed to help student to improve their ability to engage in meaningful discussion in English. It is also meant to encourage student to develop the self confidence to be able to present their opinion to a group of people. It also stresses that the ideal number in one group world be about 5 people.

2 Did you find this activity useful? Why / Why not?

The activities provided help students to follow in order to develop the skills for having successful discussions. There also make us familiar with the several lists of relevant vocabulary often used by participants in a discussion. It also helps student on how to generate and elicit the main ideal or prints and elaborate the topics to hold a successful discussion.

3 List other websites where you found useful information related to discussion skills.

http://www.lc.unsw.edu.au/onlib/disc.html
http://www.ease.ac.uk/ss2/index.aspx

LAB ACTIVITY LOG 8/14

Date : 10 August 2007
Log-in : 10.00 am
Log-out : 11.30 am
Location : KTAK Access Centre


1 What have you learnt from this website on maintaining and ending a discussion?

To maintain the discussion, we must have the English communication skills; we must have knowledge and learn about the topics first. In order hand, we have to be more effort on generating and eliciting the ideas and always keep the discussion on the subject without repeat the same ideas. The presenter speaks slowly and landler so that everyone can understand them. To end up the discussion, we need to summarize when needed and looking for areas agreement then make sure that all participants understand and accept the group discussion.

2 Did you find this activity useful? Why / Why not?

Yes, it is very useful. From my own experience, I has to convince my self that my confidence level lead more high than before. It helps me to make the discussion more interesting and hold it as a successful discussion.

3 List other websites where you found useful information related to discussion skills.

http://www.lc.unsw.edu.au/onlib/pdf/disc.pdf
http://ttrb.ac.uk/viewarticle2.aspx?contentId=11280
LAB ACTIVITY LOG 9/14

Date : 21 August 2007
Log-in : 9.25 am
Log-out : 10.45 am
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 List the websites in which you found useful information on designing a questionnaire for a survey.

http://www.sysurvey.com/tips/arsham.htm
http://www.statpac.com/surveys/



2 Write some examples of survey questions (e.g. Wh-questions and Yes/No questions) that are appropriate for a questionnaire.

i. How would you rate this fast food?
a. Excellent
b. Good
c. Fair
d. Poor

ii. Do you think eating fast food is healthy?
a. Yes
b. No
c. Not very sure

3 Did you find this activity useful? Why / Why not?

Yes, it is very useful. From the activity, i had learnt more extra knowledge on how solving presentation skills. I could see there are many useful activities that can be more effective strategies to increase the student of the constructing questionnaire and techniques. It can help student to write with more well prepared planning and encourage student to be more confidence person with the highest questionnaire required. We can get the knowledge as fast as we can where or whenever you need it to.
LAB ACTIVITY LOG 10/14

Date : 30 August 2007
Log-in : 8.00 pm
Log-out : 9.45 pm
Location : At Home


1 What have you learnt from the given websites that will help you to give a good oral presentation in class?

From the website given. It will help us to give a good presentation in class. It explains to us the ability to deliver an effective presentation is one of those key skill that will we be expected to has obtained and be able to employ in multiple settings through out your career preparing and delivering an effective oral presentation requires the development and use of asset of skill that de minds attention to all these aspect of communication.


2 What area(s) do you need to work on to improve your oral presentation skills?
I need to work on to improve my communication. It means that, aside from the content of the presentation and our verbal skill in presenting it, we also have to think about vocal and non-verbal communication of presentation skills, about our audience and how our presentation will be received and assessed and finally how we present ourselves.

3 What other useful information have you found on this topic? Please write the website where you found the information.

http://ec.hku.hk/tops/
http://people.engr.ncsu.edu/txie/publications/oral_presentation_skills.pdf


LAB ACTIVITY LOG 11/14

Date : 14 September 2007
Log-in : 8.45 am
Log-out : 9.45 am
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 What are some of the things to remember when preparing power-point slides for an oral presentation?

Power Point can be an effective tool to help audiences to remember your message, reinforce and support your claim. PP can take on a life, tumbling, whooshing, flying, singing and stretching graphics. When prepare PP slides for an oral presentation, we must stress on these five factors; use vision wisely, use font wisely, use color wisely, animation and charts/ graphics.

2. What are some of the things to avoid when preparing power-point slides for an oral presentation?

These are some of the things to avoid when preparing PP slides for an oral presentation. First, don’t cram so much material on to a slide that it becomes impossible to read to read. Dense visuals garble the message and hurry the point. Then avoiding from using a full sentences such as using a key point the worst visual is projection of a black and white typewritten page. Red has associations with some strong negatives, particularly in business and science.

3 Give at least one other related website which has useful information on this topic.

http://www.gst-d2l.com/TLC/TLCProj.html
http://www.jrneaves.com/instructional_graphics.htm

LAB ACTIVITY LOG 12/14

Date : 20 September 2007
Log-in : 10.35 am
Log-out : 01.00 pm
Location : Bestari DOT Com


1 Write the website(s) where you found the most useful on non-verbal strategies in oral presentation.

http://www.ldaamerica.org/aboutld/parents/ld_basics/non-verbal.asp

2 from the above websites, list 5 things you could do to create a positive impression when giving an oral presentation.
Rehearse getting from place to place
Minimize transitions and give several verbal cues before transition
Avoid assuming the student will automatically generalize instructions or concepts
Verbally point out similarities, differences and connections; number and present instructions in sequence; simplify and break down abstract concepts, explain metaphors, nuances and multiple meanings in reading material
Answer the student’s questions when possible, but let them know a specific number (three vs. a few) and that you can answer three more at recess, or after school
3 List some things you would do to prepare yourself for an oral presentation.
Understand your purpose and role: It is critical to be clear about your purpose in the communication. This involves knowing your audience, the occasion, and the expectations of your audience. Knowing the audience will be a critical determinant in what information is presented and how it is presented.
tailor your message to the audience - understand their needs, desires, knowledge level, attitude toward your topic
be concrete, specific, practical, and relevant
Clarify what role you will be performing - coach? advocate? teach? be devil's advocate, watch dog, or messenger?
develop a logically compelling case for your plan - how will it help resolve a pressing problem, advance a salient value, or help
reach a common goal
research your topic



LAB ACTIVITY LOG 13/14

Date : 28 September 2007
Log-in : 8.30 am
Log-out : 10.30 am
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 Write the website(s) where you found the most useful on language signals or transition signals.

http://www.lc.unsw.edu.au/onlib/trans1.html

2 Write 5 example of language signals you could use for you oral presentation.

first, second etc.
in this case
immediately
in addition
also

3 Did you find this activity useful? Why / Why not?

Yes, it is very useful. From my own experience, I has to convince my self that my confidence level lead more high than before. It helps me to make the oral presentation more interesting and hold it as a successful presentation.
LAB ACTIVITY LOG 14/14

Date : 28 September 2007
Log-in : 11.00 am
Log-out : 12.00 pm
Location : Kota Bharu PPL Centre


1 Write the website(s) where you found the most useful on question forms.

http://www.oup.com/elt/global/products/naturalenglish/pre/a_grammar/unit01/nepre_grammar01_1/

2 What have you learnt from these websites?

This website is designed to help student to improve their ability to engage in meaningful question form. It is also meant to encourage student to develop the self confidence to be able to present their opinion to a group of people



3 Did you find this activity useful? Why / Why not?

Yes, it is very useful. From my own experience, I has to convince my self that my confidence level lead more high than before. In my opinion, this activity is very useful and meaningful for better enhancement on grammar item. I could suggest to everybody to try it individually and explorer their weaknesses by themselves.

BBI2420

|

BBI2420 ASSIGNMENTASSIGNMENT 2 GUIDELINE___________________________________________________________________This is an individual assignment. Your task is to write a discussion using thelanguage expressions you have learnt in Unit 3. Please go through the activities inUnit 3 before you start this assignment.Choose one of the following topics and write a discussion which involves the tworoles given for each topic. Before starting on your assignment, try to read newspaperarticles or other sources on the issue or interview friends and colleagues to gathervarious viewpoints on the topic.Please use double spacing, Arial font 12 and the standard cover page for assignmentswhich can be downloaded from the PPL website.Due date: Week 10________________________________________________________________________DISCUSSION TOPICSROLES#TOPIC 1 2aThere is an overemphasis on academicperformance in schools.ParentTeacherbNational service should be scrapped.ParentGovernmentRepresentativecThe Malaysia police seem ineffective inreducing crime rate in Malaysia.PoliceCommunityleader

.: Sistem Malumat e-halal :.

|

.: Sistem Malumat e-halal :.

Direktori Pilihan

|

Laman
Ulasan
MalaysianSchoolNet
Mengandungi bahan-bahan Kurikulum seperti SP dan HSP. Terdapat juga bahan-bahan sokongan lain yang dapat membantu para guru dan pelajar.

CikguNet
Mengandungi bahan-bahan rujukan seperti rancangan mengajar, tip mengajardan pelbagai lagi panduan panduan lain yang berkaitan dengan teknologi maklumat.

Guru Bestari
Laman Guru Bestari menyediakan ruangan khas kepada guru-guru dan pelajar- pelajar untuk berbincang serta bertukar-tukar pendapat. Berbagai aktiviti dan maklumat disediakan kepada guru dan pelajar sebagai sumber rujukan. Maklumat lengkap berhubung sekolah bestari boleh diperoleh di sini.

Prog. KDP Perak
Terdapat bahan-bahan P&P, tutorial dan sambungan kepada laman-laman pendidikan yang lain.

Ilmu Komputer
IlmuKomputer.Com adalah laman web yang memuat tutorialdan kuliah ICT berbahasa Indonesia di bidang ICT. Dan saat ini telah tumbuh menjadi sebuah Laman Web Terbuka eLearning Indonesia. Misi utama dan ikrar kami adalah turut mengambil bahagian dalam mencerdaskan anak bangsa, terutama dalam pendidikan ilmu komputer. Tutorial dalam format PDF yang siap untuk dimuat turun.

PC Weboepodia
The #1 online encyclopedia and search engine dedicated to computer technology. Enter a search term or browse through the categories, and sail the Web!

Portal ETeMS
Portal Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris

Foreign Language For Traveller
Mempelajari lebih daripada 70 bahasa asing dengan sebutan bersuara.

Learning Technology Dissemination Initiative
The Learning Technology Dissemination Initiative was funded between 1994 and 1999 by the Scottish Higher Education Funding Council to promote the use of learning technology and computer based learning materials in Scottish Higer Education. The LTDI web site will continue to provide free access to the resources and publications that LTDI created.

Laman Web Buku Komputer
Laman web yang menyediakan buku-buku ICT dalam bahasa Inggeris.

Alim's Homepage
Kisah nabi-nabi dan rasul-rasul.

Click & Learn
Here you find more than 300 pages of course material for self-study or remote instruction related to IT. Sub-divided into many illustrated modules.

KOC3301 - KOMUNIKASI KORPORAT-NOTA

|

PERKEMBANGAN KOMUNIKASI KORPORAT

LATARBELAKANG

- Perubahan politik, ekonomi, sosial, teknologi dan budaya berlaku dengan pantas.
- Pada abad ke-20, Asia menjadi gelanggang percaturan dunia barat.
- Andaian bahawa pada pertengahan abad ke-21, Asia akan menjadi kuasa penentu pembangunan manusia.
- Dunia menjadi perkampungan global.
- Peredaran maklumat menjadi intipati kpd pembangunan sesebuah perbadanan moden.
- Fenomena tahap saling bergantung berlaku secara drastik - teknologi maklumat.
- Di Malaysia, pengurusan perbadanan moden perlu berubah agar selaras dengan perubahan dunia - ekonomi.
- Penyusunan dasar kewangan dan ekonomi.
- Merangka strategi baru operasi.

Komunikasi Tradisional

- suatu aksi transmisi mengenai fakta, idea, pandangan dan mesej daripada seorang (kumpulan, organisasi, publik) kepada seorg yg lain (kump., organisasi, publik).
- Satu pengaliran mesej secara satu hala tanpa melibatkan perbincangan. Pengaliran idea secara dua hala bagi mencapai persetujuan maksud.

Komunikasi Kontemporari

- Suatu proses perkongsian maksud.
- idea secara dua hala - maklumbalas - maksud dikongsi bersama.
- Persetujuan bukanlah objektif yang mesti dicapai - kesedaran intipati proses komunikasi.
- Perkongsian maksud berlaku dalam minda manusia - kesamaan.

Komunikasi Korporat

- Istilah serupa tetapi penggunaannya tetap berlainan dari segi aplikasinya.
- Menurut Ind (1990), CC ialah satu proses untuk menterjemahkan atau mengubah sesuatu identiti korporat (persepsi fizikal) kpd imej korporat (persepsi mental).
- Suatu usaha komunikasi dan pengurusan bagi memastikan segala aspek penting dlm struktur organisasi dapat dilaksanakan menurut perancangan.
- Operasi perbadanan sektor swasta secara berterusan didorong oleh motif keuntungan.
- Dasar penswastaan dan pengkorporatan mengubah pengurusan sektor kerajaan.
- Perbadanan sektor awam memberi ‘kemudahan dan perkhidmatan awam’ kepada publik untuk mendapatkan sokongan.

Komunikasi Keorganisasian

- Fokus kepada pengaruh struktur dan operasi organisasi terhadap komunikasi - Makro.
- Isu-isu seperti komunikasi superior-subordinate, jaringan komunikasi dan pemprosesan maklumat keorganisasian.

Komunikasi Pengurusan

- interaksi bersemuka yg tertumpu kepada penyampaian maksud yg dilaksanakan oleh pengurus sebagai sebahagian drpd peranan pengurusan dalam sesebuah organisasi.

Komunikasi Pekerja

- peningkatan aliran dua hala mengenai maklumat dan pendapat, dan perkongsian maksud antara pihak pengurusan dan kakitangan atau kesatuan sekerja.

Komunikasi Pemasaran

- proses penyampaian maklumat yang berkaitan dengan produk dan servis.

Faktor yg mempengaruhi perkembangan CC

1. Perbadanan terpaksa berubah sama ada secara sejadi (natural) atau terancang.
2. Orientasi aktiviti pengurusan (komunikasi) di kalangan pengurus turut berubah.
3. Arah aliran global dlm perbadanan telah menyebabkan wujud jaringan komunikasi.
4. Persekitaran teknologi tinggi (high-tech) yang tidak akrab perlu diseimbangkan.
5. Peraturan dan dasar perundangan telah memberi peluang yang sama-rata dalam menjalankan tugas.
6. Pergerakan kesatuan atau persatuan pengguna secara global.
7. Aspek pemasaran dan periklanan telah melalui suatu revolusi.
8. Kedudukan dan status perbadanan telah meletakkan peranan perhubungan kerajaan sebagai sesuatu yang utama.
9. Media komunikasi baru digunakan dgn meluas dlm pengurusan perbadanan moden.
10. Kebanyakan perbadanan moden bersifat multi-national.
11. Pemindahan teknologi ialah satu proses menggerakkan barangan dan idea baru.

- Perubahan terkawal terjadi akibat faktor luaran.
- Perubahan sejadi terjadi akibat perubahan persekitaran yg berlaku di luar kemampuan kawalan pengurusan.


Notakuliah Forum Pelajar info Kursus
KOMUNIKASI KORPORAT
PERSEORANGAN

Latar Belakang
- Persekitaran kerja berubah & kompleks.
- Kemajuan teknologi - kurang interaksi
- Produktiviti sebenar & seimbang - rasa keakraban sesama manusia - disokong oleh teknologi.
- Pengurus kuasai segala bentuk & strategi komunikasi - disesuaikan dgn situasi.
- 80% masa pekerjaan - aktiviti komunikasi
- Komunikasi high tech - kemahiran kom.

Salahfaham - Interpersonal Com.

1. S/F - Ketrampilan komunikasi
- tak wujud born communicator.
- Latihan

2. S/F - Konteks
- situasi kerja dan konteks sosial.

3. S/F - Budaya
- Bahasa sbg teras budaya - Penghalang
- Kelainan budaya sebenarnya halang kom.

4. S/F - Proses komunikasi
- penyampaian mesej/satu perkongsian maksud

5. S/F - Hubungan & Perkaitan
- Sumber bentuk hubungan/perkaitan
- Penerima menentukan wujud hubungan

6. S/F - Kandungan
- Maksud yg sama dari perkataan yg sama
- Perkataan & frasa ada makna berbeza

7. S/F - Keserasian (Compatibility)
- Ciri latarbelakang & pengalaman yg sama
- Kesedaran & sanggup - kelainan peribadi

Strategi Elakkan Kekeliruan

1. Ketrampilan komunikasi perlu dipelajari melalui latihan dan amalan.
2. Semua situasi sosial (situasi kerja) adalah berbeza atau berlainan.
3. Kelainan budaya mempengaruhi situasi dan proses komunikasi perseorangan.
4. Komunikasi adalah proses perkongsian maksud.
5. Pihak penerima menentukan sesuatu komunikasi terjalin hubungan.
6. Maksud bagi sesuatu perkataan atau frasa adalah berbeza.
7. Ketidakserasian dan kelainan peribadi tidak menghalang komunikasi.

Ciri-ciri K/P dlm Persekitaran Korporat
- Interaksi perseorangan dlm persekitaran korporat adalah berbeza.
- Setiap interaksi sifatnya adalah unik.
- Fokus utama - pembuatan keputusan bagi mencapai matlamat dan misi korporat.
- Penjanaan maklumat dan pendapat.
- Penilaian & pertimbangan terhdp maklumat.
- Orientasi kuasa terlibat dlm proses pembuatan keputusan.
- Wujud dimensi persaingan dan pemujukan.
- Status memainkan peranan penting dlm situasi superior-subordinate.
- Status tinggi menguasai pembuatan keputusan.
- Status rendah hanya menyampaikan maklumat.
- Situasi komunikasi tidak formal (grapevine) - pelengkap kpd jaringan interaksi.
- Wujud konflik kepentingan di kalangan kumpulan.
- Struktur perbadanan yg regulated, pihak superior & subordinate perlu dihormati.
- Masalah perbezaan status, gangguan maklumat dan krisis pengurusan.
- Politik korporat, gatekeeping halang pengaliran maklumat secara bebas - penggunaan istilah teknikal.
- Rumusan, individu harus faham status dlm struktur pengurusan orga & peranan dlm proses CC.

Ketrampilan Relasional

- Definisi, kemahiran untuk meningkatkan kualiti hubungan & kom. yg menyumbang kpd pembtkan hubungan & K/P yg sejati.
- Ketrampilan bersifat relasional bukannya individual.
- Dominasi dikongsi oleh setiap ahli orga. yg ada peranan yg sama penting dan seimbang.
- Interaksi sejati bertujuan utk berkongsi pengaruh - keputusan kom. yg seimbang.

Ciri-ciri Perkongsian Pengaruh
- Libatkan interaksi dua hala - aktif & positif.
- Receptive & responsive dlm proses perbincangan & penaakulan (reasoning).
- Pertukaran idea - mencerminkan sikap, kepercayaan, nilai, kecenderungan, pengalaman peribadi & maklumat.
- Setiap ahli memiliki ‘ruang’ utk berbincang - hak yg sama utk berhujah.
- Sesuatu maksud - dimaksimumkan tinggi.
- Seseorang ada ‘kuasa’ tentukan keputusan.

Aspek-aspek Ketrampilan Relasional
1. Ktramp. Mendengar & Merespon
- self-centredness vs empathy
- kemahiran kognitif
- proses perkongsian maksud & pengaruh
- proses interaktif dua hala

2. Ktramp. Mengatasi Rasa Malu/Silu
- Jurang perbezaan status dan kuasa
- Perbezaan sosio-budaya, kurang maklumat.
- Yakin diri - berjaya dlm proses komunikasi

3. Ktramp. Bersifat Terbuka/Ikhlas
- mesej dapat dikongsi bersama.
- proses pembuatan keputusan
- yakin idea orang lain.

4. Ktramp. Membentuk & Mengekalkan Corak Interaksi yg Seimbang
- interactional rules ditentukan oleh kelainan budaya korporat - corak interaksi.

5. Ktramp. Bertindak secara Mendesak-Dorong
- assertive, yakin - hujah yg seimbang
- situasi assertive vs situasi agresif

6. Ktramp. Bertanya/Menyoal
- dlm konteks temubual rasmi
- kaedah langsung - dapat maklumat
- proses pengemblengan yg kritikal

7. Ktramp. Memahami Orang Lain
- nilai & kepercayaan
- untuk mentafsir mesej dari orang lain
8. Ktramp. Berunding & Menyelesai Konflik
- proses pembuatan keputusan - < dua org
- situasi WIN-WIN vs WIN-LOSE

9. Ktramp. Mentafsir Perlakuan Bukan-Verbal
- 60-70% maksud - body language
- Peniruan sejak usia muda
- tabiat boleh berubah mll latihan (tertib)

10. Ktramp. Menerimasuai Perlakuan Kom.
- pekerti peribadi
- kelainan perlakuan
- kelainan baru - lebih fleksibel
Notakuliah Forum Pelajar info Kursus
IDENTITI & IMEJ KORPORAT


Latar Belakang
- Dua perspektif :
- sifat atau personaliti sesebuah organisasi - pendekatan korporat.
- Satu disiplin ilmu - kaedah pemasaran produk & organisasi - organisasi perniagaan.
- Proses penonjolan jenama produk & jenama organisasi - imej korporat
- Kehebatan identiti korporat organisasi
- Identiti korporat yg hebat & terancang.
- Identiti - organisasi berada dlm sejarah kecemerlangan dan kejayaan.
- Pelanggan jadi keutamaan setiap aktiviti
- T/jawab & keakraban dgn audiens
- Logo organisasi adalah grafik dan terlalu simbolik.

Identiti Korporat
Definisi, gambaran fizikal atau peribadi sesebuah organisasi
segala program komunikasi & program perubahan - tujuan promosi & publisiti
Tercipta - prestasi sejarah organisasi, falsafah & kepercayaan.
Sifat sejadi teknologi, dasar pemilikan organisasi, semangat pekerja, peribadi pemimpin, etika, budaya, dan segala pendekatan & strategi organisasi.
Identiti - teras (bersifat stabil) kpd kewujudan sesebuah organisasi.
IBM - teknologi pengiraan di kaunter
Boeing - tunggak utama perkembangan perniagaan secara global - k/terbang

Imej Korporat
Definisi, persepsi publik terhadap organisasi
Imej ialah sesuatu yg menjelma dlm minda atau mental publik.
Identiti ialah sesuatu yg dilihat - luaran
Proses menterjemahkan identiti kpd imej yg berlaku dlm minda publik.
Imej - kesan positif dan negatif
boleh berkembang merentasi waktu, budaya & sempadan wilayah.

Keperluan Mengurus IDK

1. Persekitaran dunia perniagaan mengalami perubahan yg deras.
- penyusunan semula struktur & arah tuju

2. Putaran hayat yg semakin singkat.
- citarasa & gaya hidup pengguna berubah.
- pembangunan teknologi & sosiobudaya

3. Orga. berkembang pesat & kompleks.
- sukar selaras & kawalan aktiviti
- Globalisasi - rentasi wilayah & sempadan geografi.
4. Kesukaran buat pengasingan orientasi perniagaan.
- Tradisional - orientasi tunggal.
- Kontemporari - orientasi pelbagai
- Jenama organisasi & jenama produk
- FOKUS --- proses pemasaran organisasi

5. Amalan penggabungan, pengambilalihan, penswastaan & penyusunan semula
orga.
- mengubah hala-cara & arah-aliran persaingan
- satu dimensi baru - dunia kontemporari

6. Pengglobalan organisasi.
- Konsep perkampungan global - teknologi maklumat & teknologi komunikasi.
- Media Internet - persaingan identiti

7. Pengurusan Kom. masa kini semakin mahal & mengambil masa.
- Kos pengurusan identiti korporat
- kekerapan, keseimbangan & pengurusan yg konsisten.
Setiap organisasi adalah unik.
Strategi penghalaan (positioning) - ciri identiti korporat sesuai dgn keperluan & kefahaman publik - jenama produk atau jenama organisasi.
Pengurusan memahami sumber organisasi.
Penyesuaian sumber dgn pelaksanaan identiti korporat - kos efektif - tempoh yg minimum.

Pelaksanaan Program IDK
Kesesuaian strategi korporat
Kaedah pengumpulan maklumat - corak identiti, skop kegiatan, situasi persekitaran pemasaran, tahap kitaran hayat identiti, struktur pengurusan identiti & peruntukan pelaksanaan program.
Pengalaman lepas, kajian, sesi temubual atau perbincangan dgn pihak tertentu.

Sumber Berwibawa
1. Ahli pengurusan tinggi
2. Pekerja dari semua unit atau bahagian
3. Wartawan (ekonomi)
4. Penganalisis pasaran
5. Persatuan perniagaan atau perdagangan
6. Perunding
7. Juruaudit
8. Agensi Periklanan
9. Badan-badan kerajaan
10. Organisasi antarabangsa
11. Pakar industri dan ekonomi

Penilaian terhadap IDK
1. Kualiti produk - lasak, tahan uji & berwibawa
2. Perubahan persepsi imej korporat - evolusi
Kepelbagaian aktiviti - ubah corak & skop identiti organisasi.
Perubahan evolusi -
- positif - sesuai dgn minda publik.
- Berubah secara bertahap tetapi konsisten
Faktor2 yg Mempengaruhi Pengurusan IDK1.

1. Kaedah pemilikan atau pengambilalihan organisasi.
2. Prestasi korporat & produk
3. Struktur korporat
4. Nilai kepimpinan organisasi
5. Tahap perkongsian maklumat

Objektif Pelaksanaan Program IDK

1. Tingkatkan komunikasi dalaman organisasi
2. Tingkatkan tahap kesedaran korporat - publik (kuantitatif)
3. Tingkatkan harga stok atau saham
- harga saham yg tinggi - tingkat nilai IDK
4. Mengkomunikasi strategi baru
- kesesuaian dgn corak & skop IDK
5. Menyusunatur struktur jenama produk
6. Integrasi dua organisasi
7. Wujudkan kerjasama & kesepakatan
8. Sediakan ruang & garis panduan - perkembangan & pembangunan
- Struktur & skop operasi
- nama korporat
9. Menyusun keseluruhan proses penghalaan (positioning).
- Pentafsiran menyeluruh terhadap IDK
- Strategi penonjolan IDK - sokongan sumber
Notakuliah Forum Pelajar info Kursus

KOMUNIKASI KEORGANISASIAN

Latar Belakang
· Komponen utama
· pengaliran maklumat, komunikasi & interaksi kemanusiaan
· Internal & External - situasi interaksi
· Perspektif tradisional - kom. bertulis, aliran mesej, jaringan, kom. informal dsb.
· Perspektif baru - budaya kom., pengurusan konflik & teknologi kom. baru.
· Perspektif lain - arahan, pemujukan, integrasi & inovasi.

Fungsi organisasi
· utk memenuhi keperluan bertindak, integrasi, penyelarasan, penyaringan, penyelenggaraan, regulasi, perubahan, inovasi, adaptasi, pemaklumatan, pemujukan, orientasi, pembuatan keputusan & motivasi.

Komponen organisasi
· struktur organisasi, kualiti, saiz, sistem, kandungan mesej, timing proses kom., kekangan sistem kom & persekitaran.

Faktor - kekangan sistem dlm sistem kom.
· Masalah ketidakserasian dgn peralatan pejabat yang terlalu canggih.
· Dasar pengurusan yang terlalu formal atau informal.
· Sikap negatif pekerja - style pengurusan
· Wujudnya istilah-istilah baru & moden
· Perubahan teknologi kom terlalu pantas
Aspek2 Komunikasi Keorganisasian

Pendekatan Vertikal (Formal)
· kom. menurun (downward)
· arahan - hirarki autoriti (kawalan)
· pembuatan keputusan & dasar organisasi
· kom. menaik (upward)
· masalah kerja & prestasi
· tingkatkan m/balas kpd pengurusan atasan

Pendekatan Horizontal (Informal)
· kom mendatar
· aras hirarki orga. sama

Faktor2 yg mengganggu Kom Menaik
· proses menginterpretasi mesej
· jumlah link dlm jaringan komunikasi
· ketrampilan kom individu
· saiz organisasi
· timing komunikasi
· kesukaran dlm penulisan
· perbezaan kuasa & status
· mobiliti aspirasi
· kesalahfahaman ttg keperluan maklumat
· sensitiviti terhadap topik

Kom Mendatar (Informal)
· Fungsi - utk mengatasi masalah kekangan dlm kom formal & urusan kom lebih spontan pada setiap aras pengurusan.

Peranan2 Kom Korporat Dalaman
· Gatekeeping - kawal info & aliran kom.
· Jaringan dlm kump - sama tapi pelbagai
· Isolasi - proses kurangkan penglibatan
· Kepelbagaian kontak - persekitaran luaran
· Pemimpin pendapat (pakar) - pengaruhi ahli

Kom Vertikal (Formal)
· Fungsi - utk mempercepatkan proses perubahan iklim dan budaya organisasi.
· Masalah grapevine boleh diatasi.
· Struktur orga - corak interaksi - pendekatan berpusat (centralised) & agihan (decentralised)
· Budaya - budaya kump dlm orga. - kelainan
· Budaya yg positif - semangat kerja berkump.
· Pembentukan kelompok - positif & negatif
· Kelompok positif - kumpulan pendesak
· Kelompok negatif - mslh kekangan dlm sistem
· Kaedah Penyelesaian - masalah kekangan
· penglibatan pengurusan diutamakan
· keseimbangan antara penyediaan makl dgn keperluan pengguna - sistem terbuka
· kesedaran di kalangan pekerja
· perubahan pelaksanaan pengurusan kerja
· Bentuk jaringan kom yg kondusif
· aliran kom bergerak bebas
· kawalan dlm komponen orga lebih longgar
· menjana idea & amalan baru
· Proses sosialisasi & hubungan

Corak Komunikasi
· Simetrikal
· Keseimbangan - kualiti & kuantiti makl sama - komunikasi mendatar
· Asimetrikal
· salah satu pihak ada makl yg lebih atau kurang - situasi interaksi superior-subordinate

Aspek Pengkayaan Minda
· Realiti Konseptual
· pemikiran dan nilai teras dipupuk
· Realiti fenomenal
· corak perlakuan positif - tindakan rasional

Budaya organisasi
· kepercayaan, nilai & ekspektasi individu (ahli organisasi)
· mencorakkan gaya komunikasi individu
· proses pembudayaan & pembinaan sosialisasi keorganisasian.
· Budaya disebarkan dlm pelbagai cara.
· Proses pembudayaan corakkan Budaya Komunikasi.
· Budaya cerminkan imej organisasi

Ciri-ciri Budaya Komunikasi
· Masalah diurus secara deskriptif, bukannya evaluatif.
· Orientasi masalah, bukannya kawalan
· Kom spontan, bukannya terlalu berstrategi.
· Kom seimbang & hormat, bukannya superiority.
· Empati bukannya neutral.
· Kom terbuka - sikap, perlakuan & idea positif, bukannya terlalu dogmatik.

Dua perspektif - Kom Keorganisasian
· Perspektif Mikro
· proses komunikasi
· ketrampilan yang baik - kemahiran kom
· Perspektif Makro
· penilaian & perubahan pada struktur dasar dan prosedur - aliran maklumat bebas
· Peringkat mikro lebih signifikan berbanding dgn peringkat makro.

Perspektif2 Aliran Maklumat
· Penghubung rantai komunikasi
· Andaian & persepsi terhadap bentuk kom
· Sumber komunikasi
· Pengorganisasian maklumat
· Kualiti maklumat berkurangan
· Pelbagai faktor


Notakuliah Forum Pelajar info Kursus

BBI2420 - ORAL INTERACTION SKILL (LAB PORTFOLIO)

|

LAB ACTIVITY STUDENTS’ GUIDE
WEEK
LAB ACTIVITY
1 Log on to http://elc.polyu.edu.hk to practise your pronunciation.
Complete Lab Activity Log 1/14.
2 Log on to http://elc.polyu.edu.hk or other related websites to practise your
pronunciation.
Complete Lab Activity Log 2/14.
3 Log on to www.sideroad.com/Business_Networking to find information on
starting, maintaining and ending a conversation. Refer to your Lab Activity
Log 3/14 for details..
Complete Lab Activity Log 3/14.
4 Log on to www.culture-at-work.com/nonverbal.html to find information on
non-verbal communication. Refer to Lab Activity Log 4/14 for details.
Complete Lab Activity Log 4/14.
5 Log on to www.elc.polyu.edu.hk and do the diagnostic test to find out
language areas you are weak in. Practise exercises in the website as well
as other grammar websites of your own choice. If your problem area is
tenses, try to do more exercises on tenses.
Complete Lab Activity Log 5/14.
6 Do an Internet search for grammar exercises on tenses or other grammar
points. Practise doing exercises of your choice.
Complete Lab Activity Log 6/14.
7 Log on to
www.elc.polyu.edu.hk/elsc/material/speaking/discussion_skills.htm for
information on leading a discussion. This could be useful language
expressions on how to get a group started on a discussion or any other
related information.
Complete Lab Activity Log 7/14.
WEEK
LAB ACTIVITY
8 Log on to
www.elc.polyu.edu.hk/elsc/material/speaking/discussion_skills.htm or other
websites for information on useful language expressions for maintaining and
ending a discussion or any other related information.
Complete Lab Activity Log 8/14.
9 Do an Internet search on constructing a simple questionnaire to carry out a
survey. Read up on how to come up with good questions for a
questionnaire.
Complete Lab Activity Log 9/14.
10 Log on to
http://www.essex.ac.uk/myskills/skills/presentations/givingGoodPres.asp or
other websites and find information that will help you to give a good oral
presentation in class.
Complete Lab Activity Log 10/14.
11 Log on to http://ecglink.com/library/ps/powerpoint.html or other websites to
find out more about producing effective PowerPoint / multi-media materials
for an oral presentation.
Complete Lab Activity Log 11/14.
12 Do an Internet search on nonverbal strategies in oral presentations.
Complete Lab Activity Log 12/14.
13 Do an internet search on language signals or transition signals in oral
presentations.
Complete Lab Activity Log 13/14.
14 Do an Internet search for grammar exercises on Wh-Questions, Yes/No
Question Forms and tenses. Practise doing exercises of your choice.
Complete Lab Activity Log 14/14.

Testimoni Biodisc

BOIKOT YAHUDI

BOIKOT YAHUDI

E-Jariah Mudah dan hebat

contact me

My Social : http://matskai.ning.com

 

©2009  Financial Freedom | Template Blue by TNB