ANDA BOLEH IKLAN APAN SAHAJA BIZ, JAWATAN KOSONG, DAN APA SAJA KAT SINI

Apa Sebab Kelantan Jadi Juara Gejala Sosial??

|

Amat tidak masuk akal Negeri Serambi Mekah, Kelantan dengan Kota Bharu dimasyhurkan sebagai Bandar Raya Islam pada 20 Februari lalu menjadi juara gejala sosial di Malaysia? Apa punca menyebabkan negeri yang dikuasai parti Islam menjadi begitu?

Selama ini Pas mendakwa kerana dekat dengan sempadan Thailanad menyebabkan Kelantan ada gejala sosial itu. Dakwaan mereka tidak boleh diterima kerana Kedah dan Perlis juga berada di sempadan Thailand, tetapi kedua-dua negeri itu tidak seburuk negeri yang diperintah parti Islam.

Yang ganjil Terengganu ketika berada di bawah Pas dulu ada kecenderungan untuk menjadi macam Kelantan juga.

Kenapa?

Saya tidak akan memberi jawapan, tetapi mahu semua berfikir mencari jawapan sendiri dan itu pun setelah membaca laporan Bernama di bawah.

KOTA BAHARU, 14 April (Bernama) -- Di Kelantan, tidak seperti di kebanyakan negeri lain, gejala penyalahgunaan dadah terus meningkat dan kini mencapai tahap kritikal, sekaligus mencetuskan penularan meluas virus HIV, penyebab AIDS - sindrom kurang daya tahan penyakit.

Menurut Perangkaan Agensi Dadah Kebangsaan (ADK) Kelantan, kes jangkitan virus HIV menerusi suntikan jarum dadah, meningkat dari 684 pada 2003 kepada 921 orang sepanjang tahun lalu.

Ini antara lain meliputi 387 orang yang berumur antara 30 dan 39 tahun, 352 orang antara 20 dan 29 tahun, dan 113 orang antara 40 dan 49 tahun. Sepanjang Januari tahun ini pula sebanyak 84 kes HIV dilaporkan dengan 32 daripadanya membabitkan mereka yang berumur antara 20 dan 29 tahun.

Pengarah ADK Kelantan Yusoff Che Mamat dalam temubual dengan Bernama, berkata daripada bilangan penagih yang dijangkiti HIV sepanjang tahun lepas, 669 kes didapati berpunca daripada penggunaan jarum suntikan, berbanding 514 kes menggunakan kaedah yang sama pada tahun sebelumnya.
Selain semua daerah atau jajahan dikategorikan sebagai kawasan hitam,
penyalahgunaan dadah di Kelantan juga kini turut membabitkan kanak-kanak dalam usia semuda 13 tahun. Ketika di negeri-negeri lain, gejala dadah berlaku sekitar bandar atau di kawasan rancangan pembangunan tanah, di Kelantan ia merebak hingga ke setiap ceruk kawasan perbandaran, perkampungan nelayan dan kampung-kampung jauh di pedalaman seperti tanah-tanah rancangan Felda.

Statistik ADK negeri menunjukkan penularan gejala itu di Kelantan kini begitu serius hingga hampir setiap hari penagih baru dikesan. Penagih yang dikesan di negeri ini sejak 1988 hingga tahun lepas kini berjumlah 24,248. Sebanyak 113 penagih baru dikesan dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini.

Yusoff berkata berdasarkan perkembangan semasa, semua daerah di Kelantan kini dikategorikan sebagai kawasan hitam, membabitkan semua golongan dan peringkat umur termasuk belia, nelayan, peneroka dan kakitangan kerajaan.

Menurutnya walaupun pada hakikatnya daerah yang bersempadan dengan Thailand (seperti Pasir Mas dan Tanah Merah) antara daerah paling teruk dilanda gejala itu, daerah lain seperti kawasan nelayan di Bachok dan Tumpat turut tidak terlepas daripada cengkaman dadah.

"Boleh dikatakan semua daerah dan semua peringkat penduduk di Kelantan dihantui gejala itu sehinggakan dalam ujian saringan di 77 sekolah menengah membabitkan 2,465 pelajar, 71 daripada mereka didapati positif," katanya.

Menurut Yusoff pembabitan remaja khususnya dalam usia persekolahan, kini mencetus kembimbangan besar. Daripada 3,516 penagih yang dikesan sepanjang tahun lepas, 9 orang berumur antara 13 dan 15 tahun, 35 orang antara 16 dan 17 tahun dan 108 orang antara 18 dan 19 tahun, 1,037 orang antara 25 dan 29 tahun, 694 orang antara 20 dan 24 tahun. Tidak terkecuali ialah dua orang yang berumur 60 tahun ke atas dan enam orang berumur antara 55 dan 60 tahun. Beliau berkata antara faktor yang mendorong merebaknya gejala dadah ialah pengangguran, latar belakang keluarga, pengaruh rakan sebaya dan jati diri yang lemah.

Yusoff mengakui kedudukan Kelantan yang mempunyai 142 laluan keluar masuk haram di sempadan bersama sepanjang 105km dengan Thailand menyukarkan usaha pihak berkuasa membendung gejala itu. Katanya faktor sosio-ekonomi masyarakat di sempadan yang berkait rapat dengan kegiatan penyeludupan sebagai sumber ekonomi turun temurun mereka turut menyumbang kepada gejala itu.

Sementara itu, Ketua Jabatan Narkotik Kelantan DSP Nor Azman Muhammad Yusuf berkata jumlah tangkapan yang berkaitan dengan pelbagai kesalahan dadah sepanjang tahun lepas meningkat kepada 6,577 orang berbanding 6,411 pada tahun sebelumnya.

Katanya jumlah juvana (berumur 18 tahun ke bawah) yang terbabit juga meningkat kepada 484 orang tahun lalu berbanding 456 orang pada tahun sebelumnya. Nor Azman berkata peningkatan penggunaan dadah perangsang seperti syabu dan ecstacy sejak akhir-akhir ini menambah lagi kebimbangan kepada pihak berkuasa kerana ia mempamerkan satu trend baru di mana dadah turut menular ke dalam masyarakat golongan menengah dan atasan. Tahun lepas pil syabu seberat 54.8gm dirampas, berbanding hanya 9.4 gm pada tahun sebelumnya. Dalam menghadapi kedurjanaan gejala dadah itu Yusoff menyarankan penglibatan semua lapisan penduduk di negeri ini termasuk ahli politik dan badan-badan bukan kerajaan.

Katanya satu program bersepadu perlu dirangka untuk menarik minat belia memenuhi masa lapang dengan aktiviti-aktiviti membina bagi mengelakkan mereka terjebak ke dalam perangkap dadah.

"Masanya sudah sampai bagi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Rukun Tetangga dan Rela turut terbabit dalam program membasmi gejala itu.

"Susah nak kawal remaja yang tidak berpersatuan dan cara paling mudah ialah dengan menarik penyertaan mereka dalam JKKK, RT dan Rela dan paling penting kefahaman agama perlu ditanam di jiwa remaja," katanya.

-- BERNAMA


~Oleh Itu SeBagaI RakyaT MalaYsia...MenJadi TanggunGjaWab KiTa unTuk MemiMpin ReMaja Ke Arah GeNerasI denGaN MinDa KeLas PerTama~

.::Yang BaiK DaTang daRi ALLAH..Yang KuRanG BaiK DarI KeleMahaN SaYa SenDiri.



QuestNet Is My Life

|



Dengan questNet aku mampu lakukanya, walaupun onak berduri dan lurah curam berliku. namun ianya perjuangan untuk aku maju ke depan.

Kekuatan kami di sini.



lawatan matskai ke Office QuestNet d Amcorp Mall, Petaling Jaya.

Pengurusan Masa

|

Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.

1. Masa sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Amalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
2. Masa terbangun di tengah malam( Belajar seperti No.1)
3. Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
6. Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
7. Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
8. Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
9. Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
10. Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
11. Masa berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
12. Masa sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
13. Masa menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
14. Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
15. Masa sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
16. Masa berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
17. Masa berada dalam bas ( baca kad nota)
18. Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
19. Masa rehat selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
20. Masa menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)

* MASA TERPENTING DALAM PEMBELAJARAN CEMERLANG MASA BELAJAR WAKTU SUBUH.

Mengapa Muslim Lemah! statistik

|

An eye opener comparison!
The figures are speaking themselves very loudly.We are unable to listen.
Some thoughts:
Extracts of speech by Hafez A.B Mohamed: Director-General, Al Baraka Bank.

Demographics:

o World Jewish Population: 14 million
o Distribution: 7 M in America
5 M in Asia
2 M in Europe
100 thousand in Africa
o World Muslim Population: 1.5 billion
o Distribution: 1 billion in Asia/Mid-East
400 M in Africa
44 M in Europe
6 M in the Americas
o Every fifth human being is a Muslim
o For every single Hindu there are two Muslims
o For every Buddhist there are two Muslims
o For every Jew there are 107 Muslims
o Yet the 14 million Jews are more powerful than the entire 1.5 billion Muslims

Why?

Here are some of the reasons:

Movers of Current History:

o Albert Einstein Jewish
o Sigmund Freud Jewish
o Karl Marx Jewish
o Paul Samuelson Jewish
o Milton Friedman Jewish

Medical Milestones:

o Vaccinating Needle: Benjamin Ruben Jewish
o Polio Vaccine: Jonas Salk Jewish
o Leukaemia Drug: Gertrude Elion Jewish
o Hepatitis B: Baruch Blumberg Jewish
o Syphilis Drug: Paul Ehrlich Jewish
o Neuro muscular: Elie Metchnikoff Jewish
o Endocrinology: Andrew Schally Jewish
o Cognitive therapy:
Aaron Beck Jewish
o Contraceptive Pill: Gregory Pincus Jewish
o Understanding of Human Eye: G. Wald Jewish
o Embryology: Stanley Cohen Jewish
o Kidney Dialysis: Willem Kloffcame Jewish

Nobel Prize Winners:

o In the past 105 years, 14 million Jews have won 180 Nobel prizes whilst 1.5 billion Muslims have contributed only 3 Nobel winners
Inventions that changed History:

o Micro- Processing Chip: Stanley Mezor Jewish
o Nuclear Chain Reactor: Leo Sziland Jewish
o Optical Fibre Cable: Peter Schultz Jewish
o Traffic Lights: Charles Adler Jewish
o Stainless Steel: Benno Strauss Jewish
o Sound Movies: Isador Kisee Jewish
o Telephone Microphone: Emile Berliner Jewish
o Video Tape Recorder: Charles Ginsburg Jewish

Influential Global Business:

o Polo: Ralph Lauren Jewish
o Coca Cola Jewish
o Levi's Jeans: Levi Strauss Jewish
o Sawbuck's: Howard Schultz Jewish
o Google: Sergey Brin Jewish
o Dell Computers: Michael Dell Jewish
o Oracle: Larry Ellison Jewish
o DKNY: Donna Karan Jewish
o Baskin & Robbins: Irv Robbins Jewish
o Dunkin Donuts: Bill Rosenberg Jewish

Influential Intellectuals/ Politicians:

o Henry Kissinger , US Sec of State Jewish
o Richard Levin, PresidentYaleUniver sity Jewish
o Alan Greenspan , US Federal Reserve Jewish
o Joseph Lieberman Jewish
o Madeleine Albright , US Sec of State Jewish
o CasperWeinberger , US Sec of Defence Jewish
o Maxim Litvinov , USSR Foreign Minister Jewish
o DavidMarshal , Singapore Chief Minister Jewish
o Isaacs Isaacs, Gov-GenAustralia Jewish
o Benjamin Disraeli, British Statesman Jewish
o Yevgeny Primakov, Russian PM Jewish
o Barry Goldwater , US Politician Jewish
o Jorge Sampaio, President Portugal Jewish
o Herb Gray, Canadian Deputy - PM Jewish
o Pierre Mendes, French PM Jewish
o Michael Howard, British Home Sec. Jewish
o Bruno Kriesky, Austrian Chancellor Jewish
o Robert Rubin , US Sec of Treasury Jewish

Global Media Influential:

o Wolf Blitzer, CNN Jewish
o Barbara Walters, ABC News Jewish
o EugeneMeyer , Washington Post Jewish
o Henry Grunwald, Time Magazine Jewish
o Katherine Graham , Washington Post Jewish
o Joseph Lelyeld, New York Times Jewish
o Max Frankel, New York Times Jewish

Global Philanthropists:

o George Soros Jewish
o Walter Annenberg Jewish


Why are they powerful?
Why are Muslims powerless?

Here's another reason. We have lost the capacity to produce knowledge.

o In the entire Muslim World (57 Muslim Countries) there are only 500 universities.
o In USA alone, 5,758 universities
o In India alone, 8,407 universities
o Not one university in the entire Islamic World features in the Top 500 Ranking Universities of the World
o Literacy in the Christian World 90%
o Literacy in the Muslim World 40%
o 15 Christian majority-countries, literacy rate 100%
o Muslim majority - countries , None
o 98% in Christian countries completed primary
o Only 50% in Muslim countries completed primary.
o 40% in Christian countries attended university
o In Muslim countries a dismal 2% attended.
o Muslim majority countries have 230 scientists per one million Muslims
o The USA has 5000 per million
o The Christian world 1000 technicians per million.
o Entire Arab World only 50 technicians per million.
o Muslim World spends on research/developmen t 0.2% of GDP
o Christian World spends 5 % of GDP

Conclusion:

o The Muslim World lacks the capacity to produce knowledge

Another way of testing the degree of knowledge is the degree of diffusing knowledge.

o Pakistan 23 daily newspapers per 1000 citizens
o Singapore 460 per 1000 citizens
o In UK book titles per million is 2000
o In Egypt book titles per million is only 17

Conclusion:

o Muslim World is failing to diffuse knowledge

Applying Knowledge is another such test. o Exports of high tech products from Pakistan is 0.9% of its exports
o In Saudi Arabia is 0.2%
o Kuwait , Morocco and Algeria 0.3%
o Singapore alone is 68%

Conclusion:

o Muslim World is failing to apply knowledge

What do you conclude? No need to tell.The figures are speaking themselves very loudly.We are unable to listen.
Advice

:
Please educate yourself and your children.
Always promote education, don't compromise on it, don't ignore your children's slightest misguidance from education
We are the world's biggest and strongest nation, all we need is to identify and explore our ownselves.
Our victory is with our knowledge, our creativity, our literacy...
....Wake up... It's not too late!


Semangat, ubat terbaik mabuk Laut

|

MABUK bukan perkara baru kepada setiap pemancing laut. Saban tahun, terutama pemancing yang baru berjinak dengan joran pancing pasti akan menghadapi situasi ini. Ada yang tewas di peringkat awal dan minat ke laut berkubur akibat penangan mabuk maksimum. Yang kental semangat dan gigih pula meneruskan cabaran walau terpaksa berpaut tiang bot.

Justeru, Matskai ingin berkongsi pengalaman kerana ramai yang masih meminta petua untuk mengelakkan mabuk walaupun sudah beberapa kali disiarkan melalui ruangan ini.

Kepada pemancing yang berhasrat untuk meneroka laut dalam, sudah pasti ubat menjadi teman sepanjang berada di laut. Matskai berharap dengan semangat yang kental dan berfikiran positif cuba elakkan untuk menggunakan ubat kimia itu bagi mengatasi mabuk.

Selain itu, beberapa petua seperti tidak melihat air laut atau menundukkan kepala yang agak lama atau baring dalam keadaan bot dibuai gelombang. Ini menyebabkan pemancing akan lebih cepat mabuk.

Antara petua yang biasa diamalkan oleh nelayan veteran, banyakkan minum air suam (bukan jenis air berkarbonat). Bekalkan sedikit makanan masam yang sederhana dan sentiasa membasahi mulut. Menyedut udara laut yang bersih adalah satu ikhtiar paling baik untuk mengelak daripada mabuk. Tetapi ada kalanya usaha ini gagal kerana suhu badan anda (pemancing baru) tidak dapat bertahan dengan keadaan laut dan bot yang sentiasa bergoyang dilambung ombak walaupun ombak tidak sebesar mana.

Sebagai pemancing baru, anda perlu menerima hakikat ini dan menjadikan mabuk pertama ini bukan untuk melemahkan semangat anda menjadi seorang pemancing laut yang tabah. Anda pasti melalui kegetiran ini dengan penuh semangat dan kuatkan azam untuk menjadikan laut sebagai padang permainan dan gelombang sebagai kawan.

Mabuk laut tidak dapat berjanji dengan faktor yang dinyatakan kerana ia akan datang tanpa amaran dan tidak mengikut waktu. Anda kaki pancing tidak harus bimbang dan keluarkan muntah hingga habis dengan menjolok jari ke hujung tekak. Anda perlu berehat sambil banyak minum air atau makan sedikit makanan lembut dan masam

Petua Hilang Mabuk Ke Laut

|

( Samada benar atau tidak kita perlu mencuba terlebih dahulu dan jika mahu mencuba saya sarankan agar berselawat terlebih dahulu. Jika masih mabuk gunakan teknologi terkini dengan menelan pil penahan mabuk dan jika masih gagal, dinasihatkan jangan kelaut. Memancing sahaja di sungai dan tasik – anda pasti tidak mabuk)
Ini rasional – mengikut pakar perubatan. GINJAL dibelakang telinga memainkan fungsi penting dalam menseimbangkan tubuh badan. Digalakkan mengurut ginjal dibelakang telinga terutama bila mula merasa pening. Menggerakkan kepala ke kiri dan kanan selain melakukan senaman ringan mampu menghilangkan rasa mabuk laut.

  • Bagi nelayan, MINUM AIR LAUT dikuala mampu menahan diri daripada mabuk laut. Boleh diminum hingga ‘sendawa’ dan boleh juga sedikit sahaja kerana ini boleh menahan tekak dari merasa loya.
  • Syor nelayan dan TLDM, agar orang yang mabuk laut, TERJUN DAN MANDI LAUT tapi mesti pandai berenang. Dengan menyelam beberapa ketika badan dan kepala akan menjadi segar semula.
  • OREN SUNKIST juga berguna. Ada orang kata,limau tak boleh dibawa kelaut, takut ribut. Kita hanya perlu bawa kulit Oren Sunkist saja. Kalau boleh kunyah kulit Oren berkenaan sepanjang berada di laut. Kalau tak sanggup, kunyahlah sebelum perjalanan dan jika terasa loya semula, kita kena kunyah lagi.
  • Cuba makan KELEDEK MENTAH. Rasionalnya mudah, keledek mentah mempunyai sedikit getah yang boleh membuat mulut kita tidak rasa loya.
  • Makan PISANG KELAT. Rasionalnya sama seperti keledek. Untuk lebih mujarab, titiskan sedikit air limau sebelum memakannya.
  • Selit kan SAYUR KANGKUNG dipinggang atau poket.Pastikan ia tidak jatuh sepanjang kita memancing.
  • Tumbuk LADA HITAM yang dicampur dengan HALIA BARA, kemudian sapu diperut terutama bahagian pusat sebelum ke laut.
  • Sebelum memancing , jangan minum minuman yang BERKRIM ATAU BERSUSU. Seeloknya bawa AIR OREN sebagai minuman semasa memancing.
    "SELAMAT MENCUBA & SELAMAT MEMANCING"

Awas - Iklan-Iklan Dalam Blogger

|

Salam semua, pada kali ini saya nak cerita sikit pasal iklan kat Bharian. Alahai saya cuba klik satu iklan untuk membeli Al-Quran berbayar, namun demikian tak jadi beli apabila saya lihat kat web ( Penjual guna blogger) ada terpapar iklan FREE MOBILE GAMES.. siap gambar kartun Lucah lagi...hu dasyat orang barat nak kenakan kita..sengaja dia ceroboh blog tu..tambahan pula penjual tu nak jual al-quran digital...eh tak percaya nanti saya tunjukan gambar yang saya snapshot dari blog tu:


Ok dah percaya, kalau tuan punya blog ni tahu..... mesti dia buang benda tu... saya pun kurang arif dalam hal blog ni, tapi saya rasa ni kerja mat salleh yang nak hina islam ni... nak tahu nama blog tu... ok saya buat links kat sini.


saya bukan niat nak paparkan benda ni, tapi sekadar buat peringatan buat kita semua.

Berita Baik Untuk kaki Candat Sotong

|

Cara pasang mata candat.... nak yang terbaik jangan segan bertanya dengan matskai.



Salam semua, pada kali ini saya nak berkongsi ilmu candat sikit., tupun apa yang hamba tahu jer.. paling penting ialah umpannya... ada kat bawah tu:


Yang ni kita boleh guna untuk umpan hanyut, tapi kalau nak candat sotong ada lagi yang seperti kat bawah ni
Yang ni kita gunakan umpan ikan, cocok jer ikan dari ekor hingga ke kepala, lepas tu lempar ke laut. Dalam masa 2-3 minit sentap jer tali kuat-kuat, kalau dah rasa berat tarik jer...jangan bagi taling kendur nanti terlepas rezeki tu. ha ha ada lagi... ni set lengkap untuk candat:



Tu jer yang hamba dapat kongsi, nanti kalau ada masa..saya akan upload gambar yang saya mencadat... moga sukses


Testimoni Biodisc

BOIKOT YAHUDI

BOIKOT YAHUDI

E-Jariah Mudah dan hebat

contact me

My Social : http://matskai.ning.com

 

©2009  Financial Freedom | Template Blue by TNB