ANDA BOLEH IKLAN APAN SAHAJA BIZ, JAWATAN KOSONG, DAN APA SAJA KAT SINI

Sepintas Lalu Pilihanraya di Kelantan & Terengganu

|

Kelantan

Dalam pilihan raya 1990 , PAS menyapu bersih 39 kerusi DUN di Kelantan dan kerajaan beralih kepada PAS. Kesilapan BN ketika itu ialah masih meletakkan veteran Tan Seri Mohamad Yaakob sebagai Menteri Besar Kelantan.
Dalam pilihan raya 1995, B menang 7 daripada 39 kerusi DUN dan 2 kerusi parlimen. Tetapi dalam pilihan raya 1999 BN merosot kembali - cuma 2 kerusi DUN dan 1 kerusi parlimen.
Dalam pilihan raya 2004, N menang 21 daripada 45 kerusi DUN dan 9 daripada 14 parlimen di Kelantan. Dalam pilihan raya kecil DUN Pengkalan Pasir BN menang mudah. Dengan itu PAS hanya ada majoriti 1 kerusi sahaja dan hampir membubarkan kerajaan negeri bagi mendapat mandat baru.[28]

Terengganu

Menteri Penerangan, Datuk Zainuddin Maidin menyatakan keadaan Kelantan dan Terengganu seperti Jerman Barat dan Jerman Timur.
Tokoh Terengganu yang Islamik iaitu Datuk Seri Dr Yusuf Noor ditolak oleh pengundi Melayu di Terengganu pada tahun 1999. Veteran Dato Seri Wan Mokhtar Ahmad selaku Menteri Besar Terengganu yang Islamik juga ditolak kerana terlalu lama menerajui negeri Terengganu. Apabila Idris Jusoh mengetuai Barisan Nasional bersama Datuk Abdul Rahman Bakar , Terengganu kembali kepada genggaman BN. Abdul Hadi bin Awang yang menjadi Presiden PAS ditewaskan oleh Datuk Abdul Rahman Bakar di parlimen Marang.
Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Idris Jusoh melancarkan Gelombang Biru di Terengganu. Syiar Islam berkembang melalui kelas tahfiz moden selain pembinaan masjid kristal di Taman Tamadun Islam (TTI) di Pulau Wan Man.[29]

Petikan daripada: Wikipedia

0 Komen:

Catat Ulasan

Testimoni Biodisc

BOIKOT YAHUDI

BOIKOT YAHUDI

E-Jariah Mudah dan hebat

contact me

My Social : http://matskai.ning.com

 

©2009  Financial Freedom | Template Blue by TNB