ANDA BOLEH IKLAN APAN SAHAJA BIZ, JAWATAN KOSONG, DAN APA SAJA KAT SINI

Tip Laman Web Yang Baik

|

10 Tips Untuk Laman Web Yang Baik

Terdapat beberapa perkara penting yang harus diambil kira semasa merekabentuk laman web. Tips yang berikut amat bagus bagi menghasilkan laman web yang baik dan menggembirakan pengunjung anda:


1. Navigasi – pastikan anda merekabentuk menu anda dengan jelas dan mudah untuk dilihat. Pilih warna yang sesuai supaya ianya dapat dibezakan sebagai menu. Navigasi haruslah konsisten tak kira di mana anda meletakkannya – atas, tepi kiri, tepi kanan atau bawah.

2. Grafik – grafik yang digunakan hendaklah dioptimizekan supaya ianya cepat diload dan tidak berat. Rekabentuk grafik yang menarik menjadikan laman web anda unik dan menarik di pandangan mata pengunjung. Pemilihan konsep warna yang sesuai juga amat penting.

3. Logo atau nama – pastikan logo atau nama laman web anda dipaparkan dengan jelas kerana ianya adalah identiti.

4. Font – pilih font yang standard sahaja seperti Arial, Verdana, Times. Jika anda menggunakan font yang bukan standard, orang lain tidak akan dapat melihatnya kerana font tersebut tiada di dalam PC mereka. Jadikan imej/grafik untuk font yang lain.

5. Resolution – 800 x 600 pixel atau lebih tinggi? Untuk masa sekarang ini, gunakan 800 x 600 untuk lebih selamat. Mungkin tidak berapa masa lagi, standard resolution akan berpindah ke 1024 x 768 pula.

6. Cara menghubungi anda – letakkan cara-cara pengunjung boleh menghubungi anda sekurang-kurangnya alamat email.

7. Objektif – pastikan anda tahu dan faham apa tujuan laman web tersebut dibina kerana ia akan mempengaruhi pelbagai aspek rekabentuk – warna, target audience, teknologi, dsb. Isi laman web juga haruslah fokus kepada objektif.

8. Isi kandungan – bak kata orang ‘content is king’. Jadi laman web anda haruslah mempunyai isi kandungan yang paling baik dan menarik supaya orang akan dapat memanfaatkan kunjungan mereka.

9. Look and feel – pastikan keseluruhan look and feel laman web anda konsisten supaya pengunjung tidak akan terasa seperti telah pergi/keluar daripada laman web anda.10. Load – pastikan loading laman web anda tidak terlalu berat. Kalau boleh, jumlah kilobite (html, imej, scripts, flash) untuk satu laman adalah tidak lebih daripada 100kb.

0 Komen:

Catat Ulasan

Testimoni Biodisc

BOIKOT YAHUDI

BOIKOT YAHUDI

E-Jariah Mudah dan hebat

contact me

My Social : http://matskai.ning.com

 

©2009  Financial Freedom | Template Blue by TNB